Lieven Van Overbeke en Emilie Kino zetten schouders onder VRT Creative

News / People

Bij VRT versterkt Lieven Van Overbeke het marketing- en contentteam. Samen met Emilie Kino en haar team van creatives, promomakers, accounts, producers en designers bouwt bij vanaf dit najaar het nieuwe intern creatieve bureau VRT Creative uit. 

Lieven Van Overbeke neemt de rol op van strategisch creatief directeur en zal binnen VRT een sturende rol spelen in het uittekenen van de merk- en communicatiestrategie van de verschillende VRT-merken. Emilie Kino, manager VRT Creative: "Ik vind het een geweldige opportuniteit om samen met Lieven te bouwen aan dit nieuw verhaal. Zijn indrukwekkende ervaring en prestaties maken van hem een sterke aanwinst voor VRT."

VRT is geen onbekende voor Van Overbeke. Hij begon er ooit als JR. Creative bij de verkeersredactie van VRT radio. De afgelopen jaren werkte hij ook mee aan de rebranding van VRT 1 en VRT CANVAS, hij coachte de on-air promoafdeling en verzorgde onder meer stemcoaching voor de nieuwe netstemmen van VRT 1 en VRT CANVAS. Met meer dan 25 jaar ervaring als Creatief Directeur bij DPG Media heeft hij alle strategische en creatieve aspecten van mediamerken aangestuurd en was hij lang verantwoordelijk voor de strategische on-air communicatie voor de gehele merkenportfolio van de groep. Zijn werk is herhaaldelijk bekroond, zowel nationaal als internationaal, met prijzen zoals de CCB, Promax Europe, Promax Global, Le Club des DA, Eyes and Ears of Europe, Red Dot en The Communicator Awards. De afgelopen zes jaar was hij actief als strategisch creatief directeur bij Play Media, waar hij onder meer tekende voor de nieuwe identiteit van de Play-merkenportefeuille. Hij brengt tot slot ook zijn expertise met buitenlandse mediamerken mee via zijn samenwerking met het Parijse merken- en communicatiebureau Gédéon. Hij heeft op verschillende projecten samengewerkt met vooraanstaande klanten, waaronder France Télévisions, M6, LCI, BFMTV, OCS, Al Aoula in Marokko, Tipik in België, Prime Video in Frankrijk, Italië en Duitsland, Antena 3, La Sexta en FC Barcelona in Spanje. Ricus Jansegers, directeur content VRT: "Wij heten Lieven van harte welkom bij VRT en kijken uit naar de samenwerking. Zijn expertise en creatieve visie zullen onze merkidentiteiten en communicatie verder versterken en ons publiek blijven prikkelen. Samen met Emilie en het hele VRT Creative-team zal Lieven een ijzersterke creatieve ploeg vormen die onze VRT-merken nog een niveau hoger zullen tillen."

Lieven Van Overbeke, strategisch creatief directeur: "Ik vind het geweldig om het VRT-team te versterken als strategisch creatief directeur. VRT is het grootste mediahuis in Vlaanderen, creëert veel straffe content en heeft bijzonder sterke merken in huis. Daarenboven bereikt VRT het overgrote deel van de Vlamingen op een of andere manier. Het is een eer om mee aan het stuur te zitten en de VRT-merkenstrategie om te zetten in tal van prikkelende creatieve uitingen. Ik kijk ernaar uit om mijn ervaring te delen en strategische innovatie te stimuleren."