Liquid on fire met twee Fire Forum Awards

Liquid branding agency uit Brugge sleept met de positieve preventie- en activatiecampagne ‘En plots klinkt een rookmelder als muziek in de oren’ twee Fire Forum Awards uit de brand voor Netwerk Brandweer Vlaanderen.
Vanaf 2020 zijn rookmelders verplicht in elke woning – en dat is maar goed ook, want rookmelders redden levens. Om de bevolking te informeren over de wetgeving, mensen bewust te maken van het belang van rookmelders en hen aan te zetten om rookmelders in huis te hangen en ze te registreren, kwam Liquid met een verrassend positief klinkend campagne-idee… “Vaak willen bewustmakingscampagnes ‘choqueren’ om het belang van rookmelders duidelijk te maken. En die aanpak heeft zeker zijn nut,” vindt Niek Leupe, strategic copywriter van Liquid. “Toch hebben we er bewust voor gekozen om het dit keer anders te doen, met positive branding.”
Hoezo een rookmelder klinkt als muziek in de oren? “Dat is nu net de boodschap die we in de oren van alle Vlamingen willen knopen. Want meer nog dan het vuur, maakt vooral de rook slachtoffers. Rookmelders waarschuwen je bij brand. Als je de kans krijgt om jezelf en je gezin in veiligheid te brengen, dan klinkt het irritante geluid van een rookmelder plots als muziek in de oren.”
Het conceptidee werd uitgerold in print- en onlinemedia, op de opendeurdagen van de lokale hulpverleningsdiensten en publieke events van steden en gemeenten. De lancering werd opgeluisterd met silent disco. Bovendien kan iedereen de ‘Vurige Playlist’ van Netwerk Brandweer op Spotify beluisteren, met songs die wel een of andere link hebben met rook en vuur. “Het zijn allemaal knipogen naar de campagneslogan,” onderstreept Pascale Boedt, creative director van Liquid.
Hangrookmelders.be
“Naast awareness creëren en mensen aanzetten om rookmelders in huis te hangen, activeren we ook mensen om hun rookmelders online te registreren: wie zijn rookmelders registreert, maakt kans op een Beats-headphone of Spotify-maandabonnement – dat klinkt pas echt als muziek in de oren. Met de registraties verzamelen we waardevolle data over het aantal rookmelders in Vlaanderen.” De campagne loopt nog tot het einde van het jaar: wie zijn rookmelders registreert op hangrookmelders.be, maakt nog kans op een van de 20 Beats-headphones of 200 maandabonnementen van Spotify (winnaars worden bekendgemaakt in januari).
En niet zonder succes
De campagne gaat als een lopend vuurtje en werd na de lancering opgepikt door zowat alle kranten, nieuwssites, televisie- en radiozenders. Met als klap op de vuurpijl dus twee prijzen op de vijfde editie van de Fire Forum Awards, waar de sector projecten beloont die de brandveiligheid bevorderen. Een echte opsteker voor Netwerk Brandweer Vlaanderen dat de strategische en creatieve meerwaarde van Liquid branding agency meteen verzilverd ziet.
Credits
Client: Netwerk Brandweer
Contact: Kristof Louagie
Agency: Liquid
Account team: Sebastiaan Hermans, Vanessa Schuermans
Creative team: Pascale Boedt, Niek Leupe
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]