De burgers hebben duidelijk nood aan kwaliteitsvolle informatie. De geschreven pers blijft voor een groot deel van het publiek toch een belangrijk middel om informatie over de huidige crisis te lezen en te begrijpen. Wat volgt zijn cijfers die We Media kreeg van Bpost/Ubiway.
Abonnementen
De volumes die worden verdeeld zijn momenteel nog dezelfde en Bpost kan alle leveringen blijven verzekeren. Distributie van de pers is prioritair voor Bpost. Er is eerder een trend naar hogere volumes en bepaalde titels doen het vrij goed. De Corona-crisis heeft zo goed als geen impact op de distributie.
Losse verkoop
De verkoop in de grootwarenhuizen is aanzienlijk gestegen sinds de start van de crisis ook al is er een zekere tempering voor de locaties als de stations, de luchthavens en de kust. Ook de sluiting van de keten van Standaard Boekhandel met zijn 160 verkooppunten heeft zijn impact op de algemene cijfers. Maar de consument vindt duidelijk zijn weg naar de kleinere krantenwinkel. Volgens de eigen informatie van We Media, en bevestigd door Bpost, heeft geen enkele uitgever van publieksbladen zijn productie gestopt en zijn ze overal even beschikbaar als voor de crisis.
Er is zeker een verschuiving in het soort van magazines dat momenteel in trek is. Dat is uiteraard niet verwonderlijk. Zeg nu zelf, wat doet u in deze tijden: u ontspannen, uw kleine en grote kinderen bezig houden, u hebt meer tijd om te koken, u herdenkt uw interieur of tuin, u vult kruiswoordraadsels in of doet andere denkspelletjes… En mannen zijn blijkbaar meer aan het lezen dan gewoonlijk zo blijkt uit de cijfers van typisch mannenbladen. Als we kijken naar de voorbije 4 weken, sinds het begin van de crisis dus, zien we volgende stijgende evolutie in verkoopcijfers (t.o.v. de index in weken 6-7-8):
- Tieners: + 202
- Puzzels ea : + 179
- Mannenbladen : + 158
- Kleuters : +148
- Familiebladen (incl keuken) : + 126
- Woning/Decoratie : +120
- Moto : + 116
- Vrouwenbladen: +114
Dat zijn mooie cijfers dus en de losse verkoop blijft in België dan ook op een zeer aanvaardbaar niveau. Dat is zeker zo als we vergelijken met het buitenland, om het bijvoorbeeld niet te hebben over Frankrijk, waar 35% van de verkooppunten gesloten is.