Lucy en Ketnet maken cyberpesten zichtbaar 

Crea / News

Ketnet gaat al voor de negende keer de strijd aan tegen pesten. Sinds de start van het initiatief is 'Stip It' uitgegroeid tot een vaste waarde in Vlaanderen, waarbij Ketnet kinderen wil verbinden en in beweging zetten tegen pesten. Deze keer ook met een opvallende campagne naar ouders gericht. De acties van Ketnet hebben over de jaren heen ook heel wat impact gehad in het leven van Vlaamse kinderen. Zo blijkt uit een studie van de VRT Studiedienst dat maar liefst 90% van de kinderen Stip It kent. En 68% van alle Vlaamse kinderen deed wel iets rond de Move tegen Pesten. Daarnaast gaf 47% van de bevraagde kinderen aan dat ze dankzij Stip It aan een vertrouwenspersoon zijn durven gaan vertellen over pesten en gepest worden. “Vaak blijven onze acties, en de voortrekkersrol die Ketnet speelt om pesten de wereld uit te helpen, nog steeds onder de radar bij de volwassenen,” vertelt Hanne Laureys, brand manager bij Ketnet. “Het is belangrijk dat we ook dit jaar de ouders, de grootouders, ... zoveel mogelijk volwassenen betrekken in ons verhaal. Daarom lanceren we ook een campagne die vooral naar hen gericht is. Een campagne waarmee we de positieve impact die ze kunnen hebben in dit moeilijk thema benadrukken. Want ze zijn een essentieel onderdeel voor een pestvrije samenleving.”

In de communicatie naar de volwassenen legt Lucy de focus op online pesten. Want spijtig genoeg stopt het pesten niet aan de schoolpoort. Integendeel. Door de coronapandemie en de strenge lockdown zijn we verplicht geweest om een groot deel van ons leven online door te brengen. We zien een ongeziene stijging in schermtijd over alle leeftijdscategorieën heen. Die evolutie zorgt ervoor dat meer kinderen vaker blootgesteld worden aan online pesten. Omdat online pesten of cyberbullying via digitale kanalen en social media gebeurt, is het iets dat kinderen constant met zich meenemen. Ook thuis, in hun slaapkamer, voor tv, tijdens het eten,... worden ze ermee geconfronteerd. Als ouder is het niet altijd gemakkelijk om een zicht te hebben op wat hun kinderen online doen of te zien welke berichten of comments ze krijgen. Daarom is het belangrijk om extra waakzaam te blijven en tijd te maken om over pesten te praten. Want erover praten helpt.

Om die insight te vertalen naar een campagne zijn ze bij Lucy op zoek gegaan naar een manier om de onzichtbare digitale leefwereld van de kinderen zichtbaar te maken voor de ouders. Ze hebben een heel herkenbaar element uit de digitale visuele taal - de Memoji - gebruikt. Het interessante aan de Memoji is dat het enerzijds de vertaling van onze gevoelens is in de online wereld. En anderzijds ook als masker van onze gevoelens wordt gebruikt. Het is dat spanningsveld dat we bespelen in de campagne. Het resultaat is een pakkende tv-spot waar de lijnen tussen de virtuele wereld en de ‘echte’ wereld vervagen. Ook in radio deed Lucy hetzelfde. Ze zijn op zoek gegaan naar een manier om dat onzichtbare hoorbaar te maken. Waar ze voor film de Memoji als visuele metafoor hebben gebruikt zijn dat in radio de typische notificatiegeluiden geworden.

Tijdens de Vlaamse week tegen pesten kunnen Ketnetters van maandag 8 februari tot en met vrijdag 12 februari om 18u35 kijken naar het Stip It-programma met Sarah Mouhamou en Nora Gharib, waarin kinderen hun verhaal over pesten delen.

Credits

Brand: Ketnet

Clients: Annemie Gulickx, Hanne Laureys, Liselotte Van Halewyck, Elisabeth Roelandt

Agency: Lucy

Creative Director: Laurent Dochy & Iwein Vandevyver

Strategic Director: Laurent Dochy

Creatives:Yves Van Hacht & Ruben De Praetere, Ruben Van Maldeghem & Jonas Marysse

Account Manager: Thomas Vuerinckx

Account Executive: Sofie Hoorens

Director of Brand Management: Jonas De Wit

TVC production: Fledge 

Director: Sidney Van Wichelen

DOP: Maxime Desmet

Line Producer: Francis Bosschem

Executive Producers: Roeland Jeangout

Creative Partner: Diederik Jeangout

VFX: Studio Plankton

Music / soundtrack: Gregory Caron

Design & DTP: Ken Wuytack

Radio production: Raygun & VRT spotcel

Pub & Music producer: Toon Jansegers

Production coordination: Elisabeth De Weerdt

Production Manager: Jean-François Soenens