Echt onoverkomelijk is het niet: toestemming vragen aan je seksuele partner alvorens toenadering te zoeken. Toch baadt het onderwerp bij heel wat jongeren nog in de taboesfeer of durven ze er niet open over communiceren. Daarom lanceren Sensoa, het Vlaams expertisiecentrum voor seksuele gezondheid, en Bridgeneers een campagne.
Een blauwtje lopen, best vervelend. Maar erger wordt het als jongeren elkaars seksuele grenzen niet respecteren bij een gebrek aan wederzijdse toestemming. Uit een bevraging van Sensoa bij 500 jongeren tussen 16 en 25 jaar blijkt dat 4 op de 10 het moeilijk vindt om die toestemming te vragen, ook al zien ze er haast allemaal het belang van in.
Onder het motto "Toestemming start met een babbel" richt Sensoa zich specifiek op deze jonge doelgroep om het gesprek over consent op gang te brengen. En dat mag je letterlijk nemen: voorbeeldzinnen die dienst doen als laagdrempelige gespreksopener sieren het campagnemateriaal. Het doel van de campagne? Jongeren laten inzien dat het OK is om op zoek te gaan naar duidelijkheid. Toestemming draagt bij aan wederzijds respect en vertrouwen. Bovendien benadrukt de campagne dat toestemming dynamisch is. Het is niet omdat je bijvoorbeeld instemt met een kus, dat je een stapje verder wil gaan. Voortdurende afstemming is meer dan noodzakelijk.
Afgelopen donderdag 16 oktober doken twee jeugdige reporters, Anke Goergen en Gewoon Mo, het Gentse uitgaansleven in. Zij polsten naar de aanpak van jongeren en legden hen verschillende dilemma’s voor over het onderwerp. Een omgebouwde nachtwinkel deed voor de gelegenheid dienst als gespreksshop/seksshop, waar jongeren vragen konden stellen aan Sensoa-expert Jolien Peeters. Het startschot van de campagne werd gretig opgepikt door de Vlaamse pers. Maar ook op sociale media (TikTok, Snapchat, Instagram en YouTube) valt er deze dagen niet naast te kijken.
Een heuse muurschildering, affichage, digitale schermen in de Vlaamse Basic Fits en materiaalverspreiding via partnerorganisaties maken de campagne compleet.

Graphic/Motion Designer - BUBKA
Vacature: Graphic/Motion Designer die pixels én planeet serieus neemt Bubka – Antwerpen – […]

CONTENT CREATOR - THE CREW
About The Crew The Crew is a boutique creative agency based in Brussels. […]

Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]

Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]








