{Making-of van de Week) Virtual Helsinki

Crea / Innovation / Making-of / News

Virtual Capital Helsinki. Photo: Zoan

Virtual Capital Helsinki. Photo: Zoan


VR-Helsinki wil een dienstenplatform voor duurzaam toerisme worden. De unieke virtuele stadservaring is ontwikkeld door de stad Helsinki samen met een commerciële partner, VR-studio ZOAN. Virtueel Helsinki wordt gepresenteerd op Slush, 's werelds grootste startup event, op 4 en 5 december.
Virtual Helsinki is een digitale tweeling van Helsinki die door middel van 3D-modellering tot stand is gekomen. Het doel is om Helsinki te profileren als een centrum van VR/AR-expertise en om in 2019 een miljoen virtuele bezoekers naar Helsinki te trekken. "Virtueel toerisme is een wereldwijd interessant en groeiend thema. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de klimaateffecten van toerisme en willen graag verantwoorde beslissingen nemen. Virtueel toerisme ondersteunt ook Helsinki's eigen doel om een pionier te zijn op het gebied van duurzaam toerisme en tegelijkertijd onze reputatie te versterken als stad die gebruik maakt van de nieuwste digitale innovaties," legt Laura Aalto, CEO van Helsinki Marketing, uit.
Terzijde: Helsinki heeft onlangs de nieuwe wedstrijd "Europese hoofdstad van het slimme toerisme" van de Europese Commissie gewonnen, waarvan de evaluatiecriteria de duurzame ontwikkeling van het toerisme, het gebruik van digitalisering in toeristische diensten, een interessant cultureel erfgoed en een innovatief toeristisch aanbod omvatten. VR-Helsinki combineert dezelfde thema's. In de virtuele stadservaring die op Slush wordt gepresenteerd, kunnen bezoekers genieten van een spannende rondleiding over het Senaatsplein, de thuisbasis van de legendarische Finse architect Alvar Aalto in Munkkiniemi en het recreatieve eiland Lonna. De tour wordt begeleid door muziek en wisselende seizoenen.
Terwijl veel actoren in de toeristische sector hun bestemmingen al in 360-video's op de markt brengen die op VR-headsets kunnen worden bekeken, is het concept voor Virtual Helsinki breder. VR-Helsinki biedt bezoekers de mogelijkheid om zich vrij te bewegen in de computersimulatie van Helsinki, en er kunnen verschillende extra ervaringen worden gecreëerd. VR-Helsinki zal in de toekomst fungeren als een digitaal platform dat ook dienstverleners in staat stelt om hun bedrijf te runnen. "Bezoekers kunnen bijvoorbeeld Helsinki bezoeken zoals het was in het begin van de 20e eeuw of Finse designproducten kopen en deze per post bij hen thuis laten bezorgen. Bovendien, naarmate de virtuele realiteit in de nabije toekomst socialer wordt, kunnen vrienden uit de hele wereld elkaar ontmoeten en samen virtuele bestemmingen verkennen," zegt Miikka Rosendahl, CEO van ZOAN.
VR-Helsinki zal vanaf volgend jaar beschikbaar zijn, bijvoorbeeld bij VR-winkels en op verschillende evenementen en locaties over de hele wereld. En wie een blik achter de schermen van deze nieuwigheid wil werpen, kan hieronder terecht bij een making-of.