Na Dominique Leroy zal ook dit jaar een ‘captain of industry’ de jury van de Belgian Marketing Awards voorzitten. Niemand minder dan Marc Raisière, CEO van Belfius, heeft toegezegd om eind dit jaar de jury te leiden die de Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year verkiest.
“De wereld waarin we leven is complexer geworden, maar marketing an sich is eenvoudiger geworden. Dankzij apps en social media kunnen we het gedrag van onze klanten live volgen én we hebben de kanalen om direct met hen in communicatie te gaan.” Wie van Marc Raisière een klassieke kijk op marketing verwacht, komt bedrogen uit. De CEO, Chairman of the Management Board en Member of the Board of Directors van bank en verzekeraar Belfius heeft een duidelijke mening over het vak en ziet het uitdragen van het belang ervan als zijn belangrijkste opdracht als juryvoorzitter van de Belgian Marketing Awards.
“Een marketeer heeft de taak om als orkestmeester zowel de klanten en klantenbehoeften als financiële en risk KPI’s te begrijpen en moet erin slagen deze twee te koppelen,” aldus Marc Raisière. “Het spreekt voor zich dat deze holistische kijk op het bedrijf een cruciale rol binnen een organisatie is. Als juryvoorzitter ben ik hiervan de ambassadeur.”
Op zoek naar meer dan marketingcommunicatie
Bij de jurering vindt Marc Raisière het belangrijk om de lat hoog te leggen: “We willen te weten komen wat de reële impact van de marketeer of van marketing in het bedrijf is. Welke rol speelt marketing bij de evoluties op het vlak van client centricity? Hoe is marketing betrokken bij de digitale transformatie? Goede marketingcommunicatie voeren zal niet volstaan om een award in de wacht te spelen.”
Bij de criteria van de Belgian Marketing Awards is ook meaningful marketing van belang. Het ligt dicht bij wie Marc Raisère en Belfius zijn. “Bij de start van Belfius was het onze missie om financiële stabiliteit te garanderen,” klinkt het. “Dat was gezien de extreem moeilijke periode waaruit we kwamen (Belfius ontstond uit de ontmanteling van Dexia, nvdr.) het allerbelangrijkste. Als we daarin slaagden, wilden we de klant centraal stellen en ons ten dienste stellen van de Belgische economie. In 2019 hebben we een nieuwe missie bepaald voor de periode 2020 – 2025. Die is ‘Meaningful & Inspiring for the Belgian Society. Together’. We zetten dus zelf ook heel wat stappen om nog betekenisvoller voor onze stakeholders te zijn en het is in mijn ogen een essentiële taak van marketing.”
Kandidaten kunnen aanmelden tot eind juni
Marc Raisière zal tijdens de jurering worden bijgestaan door 12 andere marketingprofessionals met een diverse achtergrond waaronder een afgevaardigde van elke ondersteunende vakvereniging en twee gereputeerde academici.
Ter herinnering, ACC, BABM, BAM, BMMA, CUBE en UMA organiseren de Belgian Marketing Awards voor de tweede keer. De awards bekronen merken en marketeers die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen, en de marketing practice heroriënteren richting meaningful marketing. Ze tellen drie categorieën: The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year.
Kandidaten kunnen zich nog tot eind juni melden via de website. Vervolgens worden de kandidaten uitgenodigd om een dossier in te dienen voor 11 september. Een Selectiecomité (het Steering Committee aangevuld met enkele marketingprofessionals waaronder de genomineerden van vorig jaar) kiest vervolgens de 9 genomineerden (3 per categorie). Op basis daarvan bepaalt de jury onder voorzitterschap van Marc Raisière de winnaars. Die worden op 17 november bekendgemaakt.