Bpost, het Belgische postbedrijf, wordt de eerste organisatie die een prepaidkaart lanceert die Mastercards True Name-functie en Touch Card-systeem combineert. De combinatie van deze twee functies is een wereldwijde primeur en brengt inclusiviteit en toegankelijkheid naar de Belgische banksector.
Met de True Name-functie van Mastercard kan iedereen zijn eigen naam op zijn bankkaart zetten, die weerspiegelt wie hij werkelijk is. Voor veel mensen in de LGBTQIA+-gemeenschap weerspiegelt de wettelijke naam op hun krediet- of debetkaart niet hun ware identiteit en kan dit ervoor zorgen dat ze dagelijks geconfronteerd worden met een gevoelige kwestie. Volgens een onderzoek van Mastercard heeft 4% van de Belgische LGBTQIA+-gemeenschap dit gevoel ervaren.
Volgens gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie is 1 persoon op 1000 blind in België en 1 persoon op 100 visueel gehandicapt. Vorig jaar lanceerde Mastercard de Touch Card-oplossing in België. Die maakt gebruik van unieke inkepingen op de zijkant van een bankkaart om blinden of slechtzienden te helpen hun kaart gemakkelijk te identificeren en zo volledige autonomie te krijgen voor contactloze betalingen.
Jeannette Liendo, senior vice president marketing Europe bij Mastercard, vertelt: "Iedereen - ongeacht hoe ze zich identificeren - verdient toegang tot financiële producten die hun ware identiteit weerspiegelen. De lancering van de prepaidkaart van Bpost zal de Belgische transgender en non-binaire gemeenschap eindelijk de mogelijkheid geven om hun echte naam veilig, eenvoudig en met trots kunnen gebruiken bij het doen van aankopen. Deze samenwerking toont aan dat zowel Mastercard als Bpost zich inzetten om de bank- en financiële sector inclusiever te maken voor iedereen. De combinatie van zowel True Name als Touch Card in één kaart is niet alleen een primeur in België, maar in de hele wereld. We roepen andere spelers in de sector op om deze normen voor iedereen toe te passen."
"Bpost is trots om de bpaid True Name en Touch Card met Mastercard te lanceren. Wij geloven dat iedereen zijn eigen naam moet kunnen gebruiken die zijn identiteit weerspiegelt en volledig financieel onafhankelijk moet kunnen zijn. Wij geloven dat deze nieuwe kaart het dagelijkse leven van duizenden mensen in België zal verbeteren," zegt Nathalie Deck, retail business development program manager bij Bpost.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]