Mastercard voorspelt wat u kunt verdienen

Mastercard

Innovation / Marketing / News / Retail

MastercardMastercard lanceert een voorspellende dienst voor het analyseren van betaalgegevens en advies aan handelaars. Het bedrijf lanceert vandaag meer bepaald een dienst om Belgische handelaars advies te geven over hun marketingstrategie op basis van transactiegegevens. Deze dienst biedt niet alleen toegang tot essentiële gegevens over de gewoonten van de consument in de eigen sector en daarbuiten, maar maakt ook aanbevelingen op maat mogelijk. Handelaars kunnen die adviezen eerst uittesten dankzij een simulatietool, om vervolgens doordachte zakelijke beslissingen te kunnen nemen. Zo hoeven ze niet zwaar te investeren nog voor ze weten of de voorgestelde strategie daadwerkelijk de moeite loont, zegt Mastercard.

“Deze nieuwe dienst, die gebaseerd is op de analyse van het koopgedrag, is in werkelijkheid de logische voortzetting van onze expertise op het gebied van fraudebeheer en -preventie,” zegt Henri Dewaerheijd, country manager Belux. “Wij beschikken over een unieke rijkdom aan informatie over de markt in alle sectoren en landen, wat een ware goudmijn van adviezen blijkt. Zo kan de handelaar zijn aanbod afstemmen op het geteste en bestudeerde koopgedrag van de consument.”

Voor het uitwerken van dit nieuwe aanbod heeft Mastercard Belux een speciaal team samengesteld, dat zich uitsluitend bezighoudt met het adviseren van handelaars. Deze Mastercard Advisors kunnen gegevens analyseren en combineren expertise op het gebied van voorspellende analyses en marketingstrategieën. Ze volgen het traject van de handelaar en geven aanbevelingen op maat. Het advies dat ze geven op basis van de gegevensanalyse dekt de volledige marketingstrategie van de handelaar. “We denken bijvoorbeeld aan advies op het gebied van prijzen, maar ook aan  gezamenlijke aanbiedingen, zoals een ‘lunchformule’ die voordelig is voor de klant,” legt Henri Dewaerheijd uit. “De informatie over de gewoonten van de consument maakt het mogelijk om te anticiperen op zijn volgende aankopen. Zo is de handelaar zeker dat hij zijn klanten aantrekt met de juiste aanbieding op het juiste moment.”

Mastercard heeft niet alleen ervaring in fraudepreventie, maar breidde zijn expertise ook uit met de overname van het bedrijf Applied Predictive Technologies (APT), een leverancier van analyses gebaseerd op een cloudsysteem en een ‘Test & Learn-benadering’. Test & Learn kan in diverse sectoren worden toegepast, van retail en horeca tot financiële dienstverlening. Al een honderdtal merken wereldwijd gebruiken het, waaronder Walmart, Starbucks en Coca-Cola. De klanten die het platform al gebruiken in de Verenigde Staten voeren jaarlijks ongeveer 800 tests uit. Een voorbeeld? Actoren in de hotelsector kunnen de nationaliteit van bepaalde toeristen linken aan hun gemiddelde uitgaven. Uit de Brusselse cijfers waarover Mastercard beschikt, blijkt bijvoorbeeld dat Zwitserse toeristen twee keer zoveel geld besteden als Duitse reizigers. Op die manier kan de hotelier zijn omzetcijfer optimaliseren door zijn marketingacties af te stemmen op die specifieke doelgroep.