McDonald’s België lanceerde in samenwerking met TBWA een gloednieuw platform om de problematiek van zwerfafval een gezicht te geven: ‘Garbage, we take it personally’. Een initiatief gesteund door Ministers Marie Christine Marghem, Céline Fremault, Joke Schauvliege, Carlo Di Antonio en Staatssecretaris Fadila Laanan.
20% minder zwerfvuil. De ambities die McDonald’s op 21 maart 2018 bekendmaakte naar aanleiding van z’n 40ste verjaardag logen er niet om. Daarom lanceerde het net deze campagne. « Zo kan iedereen zich voor de problematiek van zwerfafval persoonlijk engageren door het overbekende, maar anonieme vuilbakicoon te pimpen met hun eigen gezicht, waarna ze deze boodschap kunnen delen op social media. Enkele klanten lieten zich ook al verrassen: bij hun bestelling aan de McDrive kregen ze nietsvermoedend een gepersonaliseerde bestelzak. De portretten werden exclusief getekend door topillustrator Musketon. We hebben ook posters voorzien in de restaurants om onze klanten te sensibiliseren, » zegt Stephan De Brouwer, Managing Director van McDonald’s België.
Naar aanleiding van de lancering pronkten ook Ministers Marie Christine Marghem, Céline Fremault en Staatssecretaris Fadila Laanan met hun gepersonaliseerde bestelzak als steun aan de zwerfvuilcampagne. Marie Christine Marghem, Federaal Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling, vertelt: « Ik juich de initiatieven toe die McDonald’s heeft genomen om zijn ecologische voetafdruk drastisch te verminderen, en dat zowel bij de productie, bewaring als distributie van zijn producten. Maar ook op het vlak van ontwerp en recyclage van zijn verpakkingen. Die globale strategie van toelevering tot verwerking zou andere grote internationale groepen moeten inspireren. » Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, voegt daaraan toe: « De strijd tegen zwerfvuil kunnen we alleen winnen als iedereen er zijn schouders onder zet. Daarom ben ik blij dat ook McDonald’s mee zijn verantwoordelijkheid opneemt in dit probleem. »
Credits:
Campaign Title: Garbage, we take it personally
Creative Director: Jeroen Bostoen
Creative Team: Philip De Cock, Arnaud Bouclier
Account team: Geert Potargent, Virginie Hayet, Benoit Carlens
Illustrations: Musketon
Design: Sebastien Bontemps
Online production: Sam Sanders, Wannes Vermeulen, Jeroen Govaert
Online copywriting: Ann Vanminsel, Sarah Pierrequin
Client: Kristel Muls, Stijn Heytens
PR: Isabelle Verdeyen, Aurelie Coeckelbergh
Vacature Junior Art Director - Bridgeneers
Bridgeneers is op zoek naar een Junior Art Director om ons creatieve team […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]