Media maken verschil met content én technologie

Al bijna 15 jaar timmert oprichter Bart Kuypers met een team van vijf medewerkers aan de uitbouw van MediaSpecs.be, een drietalige online database met actuele gegevens van reclamemedia. Naar aanleiding van die verjaardag nodigde PUB Bart Kuypers uit voor een dubbelgesprek met mediakenner Frank Hellemans over media nu en straks.
Media zitten in een maalstroom van technologische en maatschappelijke evoluties. Het grote aantal titels in de database van MediaSpecs onderstreept de diversiteit van het landschap. Wat de kranten betreft, wringt het een beetje bij Frank Hellemans, literatuurrecensent en voormalig docent aan de afdeling journalistiek van Thomas More hogeschool. “Ze groeien in bereik, maar toch vooral online. En ik vrees een beetje voor eenheidsworst,” zegt de mediakenner. “Als ik informatie zoek over mijn favoriete voetbalclub – Malinwa – dan vind ik in de kranten nog twee meningen. Terwijl vroeger elke krant zijn eigen verhaal had. En als literair recensent vind ik dat de aandacht voor literatuur en voor cultuur is verminderd. Waarom werk je daar niet met experts, zoals men dat doet voor de sport? Ik mis duiding, die nichemedia zoals Apache, Doorbraak of RektoVerso wel geven. Dat zijn kleine spelers, al worden soms dingen opgepikt door mainstreammedia. In mijn lessen blikten we soms terug. In 1950 was er nog een vijftigtal Belgische kranten waarvan ongeveer de helft Nederlandstalige. Politiek gelieerd, en daar wordt nu mee gelachen. Maar je had wel heel verschillende meningen. De media werden ondertussen professioneler, maar zijn ze autonomer geworden?” Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel: “Ik vind het knap wat onze uitgevers in Nederland deden: ze kochten er de kranten op. Daar doe ik mijn hoed voor af! Die overnames hebben onze krantenuitgevers een boost gegeven. Maar toch, er is dat gevaar voor eenheidsworst. Ik vind het ook straf dat de overheid geld moet geven om aan onderzoeksjournalistiek te doen.”
[...]
HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U IN PUB MAGAZINE
Foto: Luc Hilderson
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]