Filip Descamps CEO, Jef Vandecruys managing director Mediagenix
Filip Descamps volgt Dirk Debraekeleer op als nieuwe CEO van het Belgische Mediagenix, dat op enkele jaren tijd uitgroeide tot wereldspeler in beheersystemen voor mediacontent. Daarnaast versterkt ook Jef Vandecruys de rangen als managing director van de regio EMEA. Eerder dit jaar opende Mediagenix na vestigingen in Europa en Azië nog een kantoor in Fort Lauderdale (Florida). Door de internationalisering van het klantenbestand en de toenemende diversiteit aan projecten behoort Mediagenix vandaag tot de top van tech vendors in de internationale mediawereld.
De positie van managing director voor de EMEA-business unit wordt dus ingevuld door Jef Vandecruys. Vandecruys werkte in 2005 mee aan de opstart van Belgacom TV, waarna hij 7 jaar bij Anheuser-Busch InBev werkzaam was, als global director digital marketing en met een rol binnen global procurement. De voorbije vijf jaar was Vandecruys COO van Zappware, gespecialiseerd in oplossingen voor digitale TV.
Tegelijkertijd kondigt Mediagenix de komst van een nieuwe CEO aan. Filip Descamps neemt de globale managementtaken over van Dirk Debraekeleer. Om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen, zullen Descamps en Debraekeleer de eerste maanden nauw samenwerken in een tandemstructuur. Filip Descamps was zestien jaar lang werkzaam bij Microsoft, waar hij onder meer ervaring opbouwde in sales en sales management en vervolgens internationale managementfuncties vervulde. Daarvoor werkte hij in verschillende functies voor een systeemintegrator. Dirk Debraekeleer ziet in Descamps en Vandecruys de geschikte kandidaten om, dankzij hun brede multifunctionele en internationale ervaring, het bedrijf op koers te houden voor verdere groei. “Tijdens de overgangsperiode zal ik optreden als co-CEO, waarna ik de rol van Executive Chairman of the Board op mij neem. In die functie zal ik mij focussen op de strategie om de positie van Mediagenix als globale tech vendor en wereldspeler in een steeds veranderend medialandschap te versterken, inclusief strategische partnerships en klantenrelaties. Dat zal in nauwe samenwerking gebeuren met de huidige chairman, hoofdaandeelhouder Bruno Denys, de Raad van Bestuur en de CEO”.
De softwareoplossing WHATS’ON van Mediagenix wordt gebruikt door meer dan 100 klanten wereldwijd - waaronder Disney, Viacom, BBC, UKTV, Medialaan, VRT en RTBF – gebruikt voor het beheer van hun contentdistributie. “Onze groei vertaalt zich niet enkel in het aantal klanten. Ook het aantal werknemers is de laatste jaren enorm toegenomen. Mediagenix rekruteerde dit jaar al vijftig werknemers om de internationale groei bij te houden. In minder dan vijf jaar is het aantal werknemers verdubbeld. De teller staat nu op meer dan 200 werknemers en in totaal 25 nationaliteiten,” zegt Dirk Debraekeleer.