MediaMarkt gooit legendarische baseline overboord

Crea / News

MediaMarkt 2019MediaMarkt pakt deze week uit met een nieuwe marketingcampagne, van de hand van Wunderman Antwerp. Met de nieuwe tagline ‘Jawadde dadde!’ focust de elektronicaketen meer dan ooit op de consument. Naast prijs en product wil MediaMarkt een meerwaarde bieden door in te zetten op plezier, beleving en service; zowel online als in de winkels. Met deze strategie wil de Belgische marktleider haar positie veiligstellen en tegelijkertijd blijven groeien. Na de alombekende ‘Ik ben toch niet gek?!’, pakt MediaMarkt nu dus uit met de gloednieuwe tageline ‘Jawadde dadde!’“Jawadde dadde verwijst naar de verwondering van de consument. We moeten hem op onverwachte momenten kunnen verrassen”, verduidelijkt marketingmanager MediaMarkt België Yannick de Bièvre. “Bij MediaMarkt moeten we ervoor zorgen dat er iets blijft hangen bij onze klanten.”

Nu MediaMarkt ze weer alle vijf op een rijtje heeft, willen ze meer zijn dan schreeuwerige product- en prijspromo’s. De rode retailer heeft namelijk zoveel meer te bieden, zoals straffe services en een winkelbeleving die je doet twijfelen of je eigenlijk niet in een pretpark rondloopt. Sam De Volder, creative director bij Wunderman Antwerp, weet er alles over: “Bij MediaMarkt koop je geen haardroger, maar een good hair day. Je betaalt niet voor een speaker, maar voor deuntjes die doen dansen. En je koopt geen tv, maar een avondje Netflix & Chill met je nieuwe vriendin. Zie wel dat je vrouw die avond niet thuis is hé. MediaMarkt is een echt experience-merk.”

Prijs en product zijn inderdaad steeds minder een onderscheidende factor. “Prijzen worden quasi permanent vergeleken en aangepast”, verduidelijkt chief operation officer van MediaMarkt Belux Michel van Ruth. “Consumenten hebben tegelijkertijd uitgebreide keuzemogelijkheid omwille van het onlinegegeven dat aan belang wint. Dat neemt niet weg dat onze prijzen en assortiment belangrijk zijn en blijven. Alleen willen we hier voor de consument iets extra aan toevoegen. Het wordt steeds belangrijker om op zijn maat te denken en in te spelen op zijn specifieke noden en behoeften.” Dit wil MediaMarkt gaan doen door meer in te zetten op waar de consument plezier aan beleeft. Michel van Ruth: “We verkopen voortaan dus niet de laatste nieuwe smartphone, maar onvergetelijke selfies op vakantie. Hetzelfde geldt voor de gloednieuwe stofzuiger waarmee je gegarandeerd een kraaknette vloer in huis haalt. Het is een andere manier van communiceren. Zowel de onlineverkoop als de winkels spelen hierbij een belangrijke rol. Beiden vullen mekaar aan.”Mediamarkt POS_wk12_1803_Mediazine_01Bovendien willen ze bij MediaMarkt ook extra aandacht vestigen op verrassende en leuke ervaringen voor wie naar de winkel komt. Dit gebeurt al in de vestiging in de flagshipstore in Wilrijk waar klanten behalve een koffiemachine aanschaffen ook een echte cappuccino kunnen drinken gemaakt volgens de regels van de kunst door een echte barista. “Beleving is belangrijk. Mensen zijn niet meer bezig met wat ze kopen, maar des te meer met wat ze ermee kunnen doen”, verduidelijkt marketingmanager Yannick de Bièvre. “Uit onderzoek is trouwens gebleken dat de Belg meer en meer geld uitgeeft aan ervaringen dan aan producten, dat is blijkbaar typisch Belgisch. Vandaar dat we ons ook extra willen gaan toeleggen op deals. Ik denk maar aan het winnen van voetbaltickets bij de aankoop van een televisie. Op die manier maakt MediaMarkt hun ervaringen ook rijker.”
De nieuwe marketingcampagne van MediaMarkt zal de komende maanden overal te zien zijn. In de TV- en radiocommercials horen we alvast een wereld van verschil want zowel de muziek als de voice-overs veranderen. (Sorry Herbert! Het lag niet aan jou, maar aan ons.). De spotjes illustreren hoe de producten en services van MediaMarkt alles leuker maken. De rebranding vinden we ook terug op heel wat touchpoints: de winkels, de website, de e-mails, het wc-papier, de dozen, de zakken, de flyer, het cadeaupapier, de verplichte tatoeage voor werknemers, de cadeaukaarten,... Yannick De Bièvre: “Elke keer als een klant met MediaMarkt te maken heeft, moet hij onze nieuwe aanpak ervaren en voelen dat we zijn dag echt leuker gemaakt hebben. Daarom gaan we de komende jaren ook vernieuwende services lanceren om onze klanten te blijven verrassen en elk touchpoint een extra touch of joy geven.”


CREDITS
Client: MediaMarkt
Agency: Wunderman Antwerp
Head of Marketing: Yannick De Bièvre
Advertising Manager: Davy Claeys
Account Manager: Ena Stevens
Account Director: Tom Thijs
Strategy Director: Dimitri De Lauw
Strategic planner: Evert Van den Broeck
Creative Director: Sam De Volder
Creatives: Patrick Vermeylen, Jan Denys
Copy FR: Hugues Vanden Steen
Design: Kenny Smet, Eva Van Langenhoven
Sound production: Sonhouse
Sonic Branding: Cedric Engels, Mounir Hathout
Sound Production: Sandy Leemans, Myriam Maes
Radio: Sonhouse / Wunderman
Radio Director & Soung Engineer: Menno Van Riet
Agency Producers: Ingeborg Van Hoof, Bruno Dejonghe Film Production: Static Films/Amok
Director: Jan Boon
Prod co: Static Films
Executive Producers: Patrick Schepers & Ann Van Steyvoort DOP Belgium: Sam Ostyn
DOP South Africa: David Pienaar
Animal Wrangler: Richard Brooker
Editor: Hans Desmet
Director: Jan Boon
Executive Producer: Ann Van Steyvoort
DOP: Sam Ostyn
Camera Assistant: Muna Baradi
Gaffer: Bram Lens
Styling/Décor: Lora Wouters
Production Assistant & catering: Mien Roymans
SFX Sparks: Toon Sintobin
Editor: Hans Desmet