Merken die werken

Onze 45ste verjaardag, die vieren we bij PUB liever niet alleen. Dat is te veel eer. Daarom vroegen we aan enkele merken, Belgisch of alvast geruime tijd aanwezig in ons land, wat zij hun mooiste printcampagne vinden sinds 1976 – ons geboortejaar natuurlijk! Geniet mee van deze prachtige affiches, recent of minder recent.
Nationale Loterij maakt het verschil
“Bij de Nationale Loterij hebben we een schat aan mooie affiches in onze archieven, vaak ook door gerenommeerde grafici ontworpen, net zoals ons iconisch logo. Maar de printcampagne die er voor ons zeker uitspringt is de affiche ontworpen door Julian Key, die het iconisch merk Lotto in 1978 lanceerde,” zegt Caroline Vangoidsenhoven, publi caffairs & public relations management Nationale Loterij.
“Op 4 februari 1978 vond de eerste Lotto-trekking plaats en men kan zeggen dat met 277.000 bulletins voor een totaal van 18.563.260 Belgische frank (460.171,20 euro) de affiche zeker haar communicatiedoel behaald heeft. De lancering van ‘Lotto’ was een ongeëvenaard succes dat alle verwachtingen overtrof. Nauwelijks één maand later zat de Nationale Loterij aan 80 miljoen Belgische frank inzet. Na twee jaar verdubbelde de winst van de Nationale Loterij en groeide ze, mede dankzij Lotto, van een middelgroot bedrijf uit naar een krachtig groot bedrijf.”
“Het DNA van de Nationale Loterij is sinds haar ontstaan niet veranderd: veel mensen die spelen voor een klein bedrag. Iedere speler hoopt natuurlijk op individuele winst,maar dankzij haar unieke model kan de Nationale Loterij, dankzij de inzetten van die talrijke spelers, een groot verschil maken voor iedereen in onze samenleving en dit via de steun aan ontelbare goede doelen.Waar we zeker wel een belangrijke evolutie doorgemaakt hebbenis dat dit type affiches met ‘zakken geld’ nu niet meer door onze zelfcensuur zouden geraken, omdat we rigoureus de ethische code hanteren die erover waakt dat de waarden en normen van de Nationale Loterij ook weerspiegelt worden in al onze communicatie.”
“Na 43 jaar is Lotto nog steeds een zeer geliefd merk bij de Belgen:vandaag bereiken we wekelijks gemiddeld zo’n 670.000 Lotto-spelers die ondertussen ook online kunnen meespelen.”
Volkswagen draagt de kleur van passie
“De vraag wat de mooiste printcampagne is, is een onmogelijke vraag. Volkswagen heeft sinds 1972 meer dan 1500 printcampagnes gemaakt. Maar na een virtuele brainstorm – zo gaat dat tegenwoordig – kwamen we al snel uit bij een printadvertentie van een iconisch model uit de jaren 70: de Golf GTI,” klinkt het bij Filip Vanrietvelde, marketing & communications bij VW Import, een afdeling van het oer-Belgische D’Ieteren Automotive. “Een printadvertentie die in al zijn eenvoud de scherpe, gestroomlijnde lijnen van deze sportieve Volkswagen highlight. Net als de iconische, rode grillelijst. Of zoals de copywriter het zo mooi verwoordde: een grillelijst in de kleur van de passie. Want daar staat de GTI vandaag nog steeds voor. Passie. De passie voor degelijkheid. De passie voor snelheid. De passie om een sportwagen te maken die voor iedereen toegankelijk is. Jammer genoeg ook voor de Bende van Nijvel, die de GTI in het begin van de jaren 80 ongewild in het nieuws brachten. Dat zij net deze wendbare sportieveling hadden uitgekozen om hun overvallen te plegen… Ja, als een Volkswagenfanaat haalt deze advertentie bij mij ook de geschiedenis van deze iconische wagen naar boven. En ondanks deze zwarte pagina is de geschiedenis van de Golf GTI eentje om trots op te zijn. Zo is deze sportieve versie van de Golf na 8 generaties nog altijd een vaste waarde binnen het Volkswagengamma. Wist je trouwens dat het design van de binnenbekleding vandaag nog steeds vergelijkbaar is met dat van 40 jaar geleden? Het honinggraatmotief blijft terugkomen in het interieur en in de grille-accenten.” “Sinds kort is Volkswagen gestart met de elektrificatie van haar modellen, waarmee we een antwoord geven op de hedendaagse verwachtingen van de consument. E-mobiliteit is onze kernactiviteit geworden en in de toekomst wil Volkswagen deze elektrische wagens nog aantrekkelijker maken voor het grote publiek. Het DNA van Volkswagen is in al die jaren dan ook niet echt gewijzigd. We bouwen nog steeds toegankelijke wagens voor iedereen. En dat met veel passie.”
Veritas voor iedereen
“We zijn een vrij jong en ‘nieuw’ team, ver teruggaan in de tijd is dus moeilijk,” vertelt Femke Debie, online communication & PR coordinator bij Veritas. “Toch zijn we erg trots op onze allerlaatste campagne voor slips. We hebben hiervoor een shoot georganiseerd in het Loodswezen in Antwerpen, een erg mooie locatie. Het is voor ons een heel belangrijke campagne omdat slips een segment is waar we in willen uitblinken. We willen alle vrouwen – van slank tot curvy – in staat stellen bij ons comfortabel ondergoed te vinden waarin ze zich goed voelen. En dit voor elke gelegenheid: comfortabele ribslips voor elke dag tot een sexy kanten hipster voor die confidence boost. Waarom wij deze printcampagne zo mooi vinden is de stijl. Het is niet ‘typisch Veritas’, of mensen zouden het misschien niet meteen van Veritas verwachten. We wouden dit doorbreken en verwachtingen overtreffen.”
“Ons merk is de laatste 45 jaar zeker geëvolueerd: van ‘stoffig’ naai- en breiwinkeltje tot gezellige en hippe winkel waar je alles vindt om je outfit zelf te maken of op te leuken. Van de leukste DIY tot de meest trendy accessoires en kleding. We willen de hele familie inspireren met onze ideetjes.”
De Standaard, verwacht het onverwachte
Mediahuis koos voor de campagne naar aanleiding van het redesign van De Standaard, gemaakt in 2016 in samenwerking met Mortierbrigade. Of zoals Karel Verhoeven, hoofdredacteur van De Standaard, het zegt: “Campagnes voor een krant, en zeker voor een referentiekrant als De Standaard, kunnen niet meer naast de journalistieke essentie lopen. In goeie krantencampagnes zie je daarom de politieke tijdgeest passeren. Dat waarheid ertoe doet. Dat feiten niet liegen. Dat de krant lezers niet hoeft te bevestigen in hun eigen grote gelijk. Daarom vinden we de boerkini zo’n geslaagde campagne. Een van de belangrijke rollen van De Standaard is om burgers andere ideeën aan te reiken en inzichten waarmee ze tegengedachten kunnen hebben. Reclame voor een krant die deugt wordt reclame voor een geïnformeerd leven. Noem dat een geavanceerde vorm van contentmarketing. Politiek neemt De Standaard daarmee een uitgesproken positie in. Zij het een heel andere dan dertig of veertig jaar geleden. Tot het eind van de twintigste eeuw was De Standaard ook een politiek project met een ideologische opdracht. Er waren dogma’s. Nu zijn we een uitgesproken kennisproject. Dat is heerlijk vrij en uitdagend. Onze lezer en wat die van ons verwacht, is mee opgeschoven. Het gaat redactie en lezers niet meer om een gedeelde gezindheid. Het gaat om een kritische alertheid en een zucht naar een origineel en grondig begrip. Dat is een breed gedeelde verzuchting, De Standaard groeit nu al twintig jaar onafgebroken in abonnees en lezers. De advertentiecampagnes zijn navenant opgeschoven. Ooit gingen ze onder de wat hooghartige baseline ‘informatie op uw niveau’. Het werd speelser ‘onverantwoord interessant’, de eigen grijze ernst ironiserend, al voelde je er de worsteling nog in. ‘Verwacht het onverwachte’ wees vanaf 2011 op de gracieuze serendipiteit van de krant, toen de algoritmes van Facebook- en Google-gebruikers meer van hetzelfde begonnen te geven. Nu gaan we zonder baseline. Ook dat is een bevrijding. Het journalistieke project van De Standaard, of het nu gaat over Curieuzeneuzen, de klimaatomwenteling of artificiële intelligentie, moet voor zich kunnen spreken.”
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]