Merken en social media: “De juiste content in de juiste fit”

Media / News

De tijd dat merken beseften dat ze ook ‘iets’ moesten doen op social media, ligt al een tijdje achter ons. Hoe omschrijven (en organiseren) merken zelf hun activiteiten op sociale media? En welke plaats nemen die in het geheel van marketingactiviteiten in? We liepen langs bij Swinkels Family Brewers, Mondelez en Belfius.

Voor Swinkels Family Brewers – bekend van onder meer Palm, Cornet en Rodenbach – zijn social media een van de belangrijkste marketingkanalen voor de diverse merken. “Facebook en Instagram bieden samen een enorm groot bereik binnen onze doelgroepen, en worden daarom zowel voor organische content als advertising ingezet,” zegt Marloes Weerd, manager Digital Marketing bij Swinkels Family Brewers. “We zien dat het organische bereik de afgelopen jaren enorm is afgenomen, wat erin resulteert dat we ons vooral focussen op paid posts, zodat wij ook daadwerkelijk onze (potentiële) consumenten en fans bereiken.” Social media worden bij Swinkels ingezet voor meerdere marketingdoelstellingen, van awareness tot sales (voor bijvoorbeeld een nieuwe Limited Edition van Cornet of Rodenbach op S-Hop.be). “Afhankelijk van de doelstelling sturen we op verschillende KPI’s,” licht Marloes Weerd toe.

Bij Belfius staat de communicatie in het teken van ‘Love’ en de sociale netwerken breiden deze boodschappen uit door ze aan te passen aan deze kanalen. “Allereerst zijn er de merkcampagnes, over onze producten en diensten en de belangrijke informatie die onze klanten moeten weten,” zegt Nicolas Dieudonné, creative Social Media bij Belfius. “Vervolgens is er de promotie van de doelen die we steunen en de initiatieven waarin we partners zijn. We publiceren regelmatig content om te laten zien wat er zich achter de schermen van onze dagelijkse activiteiten afspeelt. Wat Belfius doet als werkgever, de verschillende functies van onze medewerkers... Hiervoor gebruiken we de populairste platforms zoals Linkedin, Instagram en Facebook, X.com (Twitter) en Pinterest. We geven de voorkeur aan organische publicaties, omdat sociale netwerken vooral een manier zijn om permanent en spontaan in contact te blijven met onze klanten.”

[...]

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE