De ongekende groei van Pokéman Go afgelopen zomer heeft bewezen dat Augmented Reality (AR) een dominante technologie kan zijn. Sindsdien is ook de ervaring verbeterd en toegankelijker geworden. Toekomstgerichte adverteerders gebruiken Augmented Reality al om een heleboel dingen te promoten, van make-up tot humanitaire campagnes. In een wereld waarin merken strijden om de aandacht te vestigen op hun producten en diensten hebben deze virtuele ervaringen namelijk het potentieel om kijkers te betrekken bij nieuwe manieren van inhoud verkennen. Vooral retail, gezondheid en zoals energie, automotive en bouw zijn de eersten om massaal Augmented Reality te gebruiken. Verschillende merken halen hier vandaag al profijt uit, Ikea met Ikea Place bijvoorbeeld, Sephora met de Virtual Artist App en Pepsi met Unbelievable Bus Shelter.
Microsoft zet dan ook stevig in op deze technologie. Gisteren raakte het nieuws bekent dat Microsoft zijn HoloLens binnenkort in 29 nieuwe Europese markten zal aanbieden, waaronder ook ons land België. HoloLens is Microsoft's holografische bril die inzet op augmented reality. In tegenstelling tot virtual reality projecteert de bril geen volledig virtuele wereld voor je ogen, maar plaatst het digitale objecten in je normale omgeving. HoloLens is momenteel de enige holografische computer op de markt en in tegenstelling tot de Oculus Rift of de GTC Vine hoeft die niet via kabels aan een extern apparaat te worden bevestigd. In Europa betaal je wel 3299 euro voor de headset, die vanaf december ook bij ons verkrijgbaar zal zijn.