Mieke Debeerst en Aude Mayence Marketers of the Year

Awards / News

marketeroftheyearOp woensdag 14 november stelden de Belgian Association of Marketing (BAM), Trends en Trends-Tendances de 25ste editie van Marketer of the Year voor. Met deze award willen de marketingorganisatie en de magazines een marketer lauweren voor haar of zijn realisaties op het vlak van marketing en initiatieven om het marketingvak uit te dragen bij het grote publiek. De avond werd ingezet met de keynote speech van Stefaan Bettens, CEO Jet Import, en werd afgesloten met de proclamatie van de laureaten in bijzijn van 370 aanwezigen.
De laureaten 2018:
  • Mieke Debeerst, chief customer experience & marketing communications officerBelfius en Nederlandstalige Marketer of the Year
  • Aude Mayence, marketing brand director Delhaize en Franstalige Marketer of the Year
De laureaten werden verkozen door een onafhankelijke jury, bestaande uit de actieve leden van de HUBS, die hun ervaring graag ten dienste stellen van BAM, leden van de redacties Trends/Trends-Tendances en leden van BAM, rekening houdend met de stemmen van het grote publiek. Mieke Debeerst volgt Guy Elewaut van Colruyt Group op. Ze haalde het van de vier andere genomineerden, Ab Polspoel van Panos, Jeroen Bal van Lidl België, Stijn Vanderplaetse van Telenet Business en Sabine Vanderveken van Lunch Garden. Na vijf jaar bij Gamma trok Debeerst naar Axa Verzekeringen. Ze had het daar naar haar zin, maar bij Belfius kwamen in 2012 met Marc Raisière en Freddy Bouckaert voormalige topmannen van Axa aan het hoofd. CEO Raisière overtuigde Debeerst de overstap naar Belfius te maken. “Het merk Belfius was er, maar er was geen visie of identiteit. We kwamen uit een winstmaximalisatiecultuur ten tijde van Dexia en wilden naar een modern, klantgericht bedrijf gaan. Daar was een cultuurverandering voor nodig”, herinnert Debeerst zich. “We moesten ook een antwoord vinden op de uitdagingen van de digitale transformatie. En we moesten het moreel en het vertrouwen van de medewerkers verbeteren. Mensen stonden heel negatief tegenover Belfius. Dat was een hele uitdaging en we moesten dat doen met beperkte marketing- en communicatiebudgetten.”
Aude Mayence, marketing brand director Delhaize België, volgt David Favest van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB op als Franstalige Marketeer van het Jaar. Aude Mayence haalde het van Anne-Clotilde Picot (IKEA België), Alexandre Helson (Maison Dandoy), Thierry Jupsin (Bridgestone) en Zehra Sayin (Special Olympics Belgium). Met de campagne Magische groenten toverde Aude Mayence met originele namen en verpakkingen tomaten om in clownsneuzen, wortelen in oranje raketten en witloof in drakentanden. De campagne moest Delhaize herpositioneren in de retailmarkt. Om zich te onderscheiden van andere supermarkten besloot Delhaize zijn klanten te helpen meer voor gezonde en gevarieerde voeding te kiezen, hun eenvoudige tips te geven en hun ook een vleugje magie te bezorgen in de supermarkt. De verkoop van groenten schoot de hoogte in. Twee jaar geleden kampte de supermarktketen nog met een onduidelijk imago. Delhaize had toen dringend behoefte aan een heldere positionering. Bovendien zette de nieuwe Nederlandse partner Ahold druk op de ketel.
Juryvoorzitter Jean Cornet, senior director Deloitte Consulting: “We letten in de eerste plaats op de resultaten die de persoon kan voorleggen, de aanpak en de marketingtechnieken die werden gebruikt. We keken ook naar bedrijven die hun marketing in België bepalen en niet vanuit het buitenland doorkrijgen wat hier moet worden toegepast.”