MINI geeft ademruimte aan Brussel

Communication / Design / News

Mini LivingIn het water aan de Brusselse Sint-Katelijnekerk ligt een bijzonder eiland dat opgetrokken is uit een nieuwe soort kamperfoelie en het mineraal olivijn. Het is een ontwerp van Pinkeye, deel uitmakend van Design September, voor Mini Living. De communicatie wordt mee begeleid door TBWA.

De Mini Living-filosofie van het Britse automerk onderzoekt hoe er creatief kan omgegaan worden met kleine stadsruimten, rekening houdend met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Breathe is dit jaar het thema en het focust op het beperkte aantal betaalbare middelen die stadsbewoners kunnen gebruiken om de stad groen te houden. “De installatie laat zien wat er gebeurt wanneer we gebouwen niet enkel als een ruimte zien, maar ook als een actief onderdeel van de omgeving – een onderdeel dat een positieve rol speelt voor de omgeving en de mensen die in de buurt wonen,” licht Ewoud Van der Heyden van Mini toe.MINI_symbol_black_4kant“We hebben gekozen voor makkelijke en goedkope materialen,’” aldus Ruud Belmans, creatief directeur van Pinkeye. “‘Bewust wonen’ mag geen synoniem zijn voor enkel dure ingrepen zoals zonneboilers, zonnepanelen, warmtepompen en noem maar op. In een stad zijn we met heel veel. En dat brengt met zich mee dat we allemaal samen met kleine, goedkope ingrepen alvast heel wat kunnen bereiken.”In de potgrond van de kamperfoelie en rondom in het water zit olivijn. Een mineraal dat veel voorkomt en bekend staat voor de eigenschap om CO2 uit de lucht te halen. Je kan het makkelijk zelf toevoegen aan de aarde in je bloempotten of in je vijver thuis, als je er eentje zou hebben. Want in combinatie met water is de werking zelfs nog sterker. De hoeveelheid stenen rondom de installatie halen bijvoorbeeld jaarlijks 43,75 ton CO2 uit de lucht. De speciaal gekweekte kamperfoelie is nieuwe soort die extra veel fijnstof én CO2 opvangt. Deze plant wordt ook wel eens een ‘greenjunk’ genoemd omdat ze – in tegenstelling tot echte junks – mooier en sterker wordt naarmate de slechtere luchtkwaliteit.Meer ademruimte creëren, wil niet enkel zeggen dat we de stad schoner moeten maken, het betekent ook: tijd maken voor elkaar. De metropool is een krioelende verzameling van anonieme mensen die stuk voor stuk incognito levens leiden. Met een tafel in het midden van een bruisend plein in de grootstad nodigt de installatie uit om te tafelen. Met vrienden, kennissen, collega’s of onbekenden. Er is ruimte genoeg en de ruimte is van iedereen.Mini Living – Breathe is tot en met 24 september te bezoeken.https://www.youtube.com/watch?v=KdVXoc0dJ2w

Credits

Brand: MINI

Creative Director TBWA\: Geert Verdonck

MINI Marketing Manager: Inge Vervliet

MINI Marketing Events: Veerle Vermant

BMW Group Corporate Communications: Pieter De Wit

Creative Director Pinkeye: Ruud Belmans

Account Manager TBWA\: Jasper Govaerts

Account Executive TBWA\: Virginie Cuypers