Mobiel bankieren bespaart gebruiker 2 uur per maand

Crea / Media / News / Research

beach smartphone (unsplash)ING België en iVOX maakten de resultaten van een onderzoek over mobiele applicaties bekend[1]. De studie is bedoeld om meer te weten te komen over het gebruik van applicaties bij de Belgen. We leven in een wereld die elke dag mobieler wordt, waarin we apps gebruiken om informatie te vergaren, ons te verplaatsen en te consumeren, zo luidt de redenering. De resultaten van deze studie geven een beter zicht op ons mobiel gedrag, dat steeds in belang toeneemt. En aansluitend op het onderzoek ontwikkelde Mortierbrigade voor ING een ludieke test, zodat mensen kunnen bekijken welk profiel zij zelf hebben op smartphonevlak. Die test is te vinden op een afzonderlijke website.
Het onderzoek
België telt bijna 9 miljoen gsm-gebruikers[2], van wie de grote meerderheid een smartphone heeft. De banksector speelt ongetwijfeld een grote rol in deze digitale transformatie. In een poging om de noden van haar klanten nog beter te begrijpen, wilde ING België meer te weten komen over smartphonegebruikers. Welke apps gebruiken ze het meest? Waarvoor, wanneer en hoe? 31% van de Belgische smartphonegebruikers noemt zichzelf verslaafd aan zijn of haar smartphone. Bij jongeren tussen 18 jaar en 34 jaar is dit zelfs 46%, een resultaat dat verklaard wordt door het feit dat jongeren hun smartphone gebruiken om voortdurend in contact te blijven met elkaar. Ongeveer 96% van de respondenten hebben minstens één sociale applicatie en 81% van hen gebruikt die dagelijks.
De meeste Belgen zien hun smartphone vooral als een manier om contact te houden met anderen, maar ook als praktisch hulpmiddel om informatie te verkrijgen, zich te verplaatsen of betalingen te doen. De praktische applicaties winnen het dan ook van de recreatieve. 72% van de respondenten beschouwt hun smartphone als een bron van informatie, 67% gebruikt een app om zijn reis te vergemakkelijken en slechts 44% gebruikt recreatieve apps (muziek, films of spelletjes). Hoewel de respondenten gemiddeld 29 apps op hun smartphone hebben staan, wordt gemiddeld 1 app op 3 niet gebruikt.
Het praktische aspect van een app is essentieel. 74% van de gebruikers beschouwt hun smartphone als een hulpmiddel in het dagelijks leven. Ze gebruiken hun smartphone om het leven makkelijker te maken, om contact te houden met anderen en om tijd te besparen. Dit verklaart het succes van instant messaging-applicaties zoals Messenger en WhatsApp. Het verklaart ook het succes van apps voor mobiel bankieren, waarop iedereen zijn geld kan beheren en instant betalingen kan doen. In België heeft bijna 2 op 3 smartphonegebruikers een bankapplicatie en een kwart gebruikt die bijna dagelijks. Dankzij deze apps besparen gebruikers gemiddeld 2 uur per maand. 86% van de respondenten die hun geld via een mobiele banking-app beheren, is van mening dat het hun leven een stuk eenvoudiger maakt. Marie-Noëlle De Greef, head of Branding, Advertising & Sponsoring bij ING: “De wereld wordt met de dag mobieler en dat beïnvloedt alle facetten van het leven. We proberen voortdurend te anticiperen op de behoeften van onze klanten door hen diensten aan te bieden op maat van hun levensstijl. Ook op het gebied van mobiel bankieren proberen we met onze beveiligde Smart Banking-app continu aan hun verwachtingen te voldoen.”
Zes gebruiksprofielen
Uit de enquête komen zes mobiele profielen naar voor. Iedereen kan zijn eigen profiel ontdekken door een eenvoudige test te doen met 16 vragen op ing.be/digitaletest. De verschillende profielen zijn een onderdeel van een campagne die op 15 oktober startte in het kader van van de Digitale Week. Iedereen krijgt persoonlijk advies over de functies op de ING Smart Banking-app die het best passen bij zijn/haar profiel.
 

De studie in enkele kerncijfers:
·       96% van de Belgische smartphonegebruikers hebben een sociale applicatie op hun smartphone.
·       72% van de respondenten beschouwt hun smartphone als een bron van informatie en 68% vinden dat ze beter geïnformeerd zijn dankzij hun smartphone.
·       67% heeft een app om hun reis te vergemakkelijken.
·       66% heeft een mobiele banking-app. Een kwart gebruikt die dagelijks. Het zou hen meer dan 2 uur per maand besparen.
·       46% van de jongeren voelt zich afhankelijk van zijn/haar smartphone.
·       44% van de gebruikers gebruikt zijn smartphone voor entertainment (naar muziek luisteren, films kijken of spelletjes spelen).
·       2 van de 3 gebruikers gebruikt de smartphone tijdens het eten.

[1] Enquête uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX bij een panel van 2.500 Belgen, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma.
[2] Digitaal rapport uitgegeven in 2018 door We Are Social et Hootsuite.