Moeten de Belgische tv-zenders nog in het voetbal investeren?

Vertaalde artikels

Met de deal tussen de Pro League en het Italiaanse MP & Silva, komen de uitzendrechten van het Belgische voetbal in buitenlandse handen terecht. Daardoor zullen Telenet, Belgacom en VOO weer tegen elkaar moeten opbieden om de wedstrijden van de Eerste Klasse voetbal te kunnen uitzenden. Om maar te zwijgen van de tv-zenders die zich met samenvattingen moeten tevreden stellen. Vindt u dat het sop de kool waard is en dat de kabelbedrijven nog zoveel moeten investeren in het voetbal. En riskeren we door deze omslachtige procedure geen desinteresse te krijgen bij publiek en tv-zenders voor deze sport?

Gwenn Nevelsteen, Founding Partner Bowling
Gisèle De Groote, Directeur Brand & Mass Communication bij Carrefour
Philippe Romain, General manager de Shake
Alessandro Papa, Broadcast Director chez Aegis Media
Gwenn Nevelsteen
Unibet, één van onze klanten, is structurele partner van de Pro League. Dennis Mariën, country manager Belgium, heeft bij de start van de samenwerking met de Pro League bewust geopteerd voor een meerjarenaanpak. Unibet wil namelijk de structurele partner zijn van het Belgische voetbal en wilde niet afhankelijk zijn van de toewijzing van de uitzendrechten. Het kiest in eerste instantie voor het belangrijkste voetbalorgaan en pas dan voor het medium. Zoals ook vele fans zullen kiezen voor de live wedstrijden, ongeacht het medium waar het uitgezonden wordt. Na het toekennen van de uitzendrechten aan MP & Silva blijven de fans, de adverteerders en de tv-zenders geïnteresseerd in voetbal. Waarom ook niet?
Unibet is er gerust in dat het door de Pro League als partner zal worden meegenomen in de onderhandelingen over uitzendrechten, ongeacht hoe de 'voetbalcontent' (live versus samenvattingen) en via welke (bestaande of nieuwe) kanalen het Belgische voetbal tot bij de fans zal komen. Let wel. Het is de combinatie van partnership (via de Pro League) én adverteerder ­(via Telenet) waardoor Unibet in België het voetbal echt heeft kunnen claimen, dus ook de kanalen spelen een belangrijke rol.

Gisèle De Groote
Voetbalcompetities hebben een hele hoop kenmerken waar televisiezenders vandaag naar op zoek zijn. In een tijd waarin het uitgesteld kijken toeneemt en het kijkerspubliek de keuze heeft uit tientallen zenders én een enorm aanbod aan online content, komt het erop aan programma’s in huis te halen die toch nog een grote massa mensen live voor de buis kunnen brengen. Dat is namelijk interessant voor adverteerders en het is een mooi lokmiddel om abonnees te werven voor betaaltelevisieplatformen zoals dat van Telenet, Belgacom of Voo.
Maar dat één van deze spelers een monopolie op de uitzendrechten zou verwerven voor het Pro League voetbal, vind ik erger dan dat een professionele internationale speler zoals MP & Silva de rechten krijgt en die gelijkmatig kan verdelen over de verschillende zenders, zowel de betaalplatformen als de publieke zenders. Niet alle voetballiefhebbers hebben er een abonnement op een betaalzender voor over om hun favoriete matchen te zien. Niet iedereen heeft zin om live een match bij te wonen. Het is van groot belang voor het voortbestaan van voetbal, dat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om wedstrijden op publieke zenders te zien. Anders riskeert men effectief een desinteresse van de bredere supportersgroepen, voor voetbal en andere topsportcompetities, wat noch de sport, noch de zenders ten goede komt.
Ook wij als adverteerder, hebben er alle baat bij dat het voetbal op de publieke kanalen wordt uitgezonden, het zijn echte kijkcijferkanonnen en zoveel mogelijk kijkers bereiken is nog altijd het ultieme doel van adverteren op tv.
Philippe Romain

J’avoue. Je ne connais rien aux achats de droits de retransmission de foot en TV et en plus je suis à peine capable de citer trois Diables Rouges. Vu la gravité de mon cas, je n’ai d’autre choix que de m’en tenir aux grands principes. Premier principe: le foot appartient à tout le monde. Plus qu’un concert, plus qu’un film, plus que n’importe quoi, le foot occupe une telle place dans la vie de tant de gens différents qu’il doit rester le plus populaire possible. Au lieu de se demander comment s’en mettre un maximum dans les poches, les clubs feraient mieux de rendre leurs matchs le plus accessible possible. Deuxième principe. La télévision appartient à tout le monde. Aux grands malades de foot comme aux autres. Quand on mesure le niveau des productions qu’on nous sert, voir les opérateurs investir démesurément dans le foot me désespère. L’autre jour, j’ai voulu montrer Amadeus à mes enfants. Absent du catalogue. « On demand » qu’ils disent. Par contre Anderlecht–Genk…

Alessandro Papa
C’est le cercle vertueux du foot business qui s’installe chez nous!
Tout commence par l’arrivée d’investisseurs étrangers (qatariens, dubaiotes, russes, …) qui rachètent à coups de millions des clubs d’envergures variables, des stades, des droits TV. Ensuite, un consultant (MP & Silva) qui reçoit pour mission de valoriser la Pro-League au-delà de nos frontières permettant à celle-ci de rentabiliser à outrance le bouquet foot. Enfin, les propriétaires de clubs, les grands gagnants du jeu qui, les poches pleines, ont le choix de réinvestir dans l’outil (assets, infrastructures, formation, etc.) ou de le revendre à de riches acquéreurs (eux-mêmes quatariens, dubaiotes, russes, …).
Les opérateurs Telecom locaux ont utilisé le football comme produit d’appel (premium) pour accélérer leur croissance. Résultat: les droits ont presque doublé de prix en 10 ans et sont définitivement hors de portée d’acteurs belgo-belges.
Maintenant, vue la ‘valeur technique’ déclinante de notre compétition, il reste à savoir si et comment ces nouveaux acteurs vont rentabiliser l’outil. En sachant que le jugement du supporter-consommateur restera sans appel face à la qualité du spectacle offert.
Wait & see.