Morgen is menselijk

Communication / News

In 2023 was de reclame-industrie bang voor recessie en inflatie, waardoor de meeste bedrijven hun creatieve investeringen terugschroefden. In 2024 lijkt die trend te zijn gekeerd. Fons Van Dyck, directeur van Think BBDO, professor aan de VUB en auteur, helpt ons de veranderingen in de sector te vatten. En hoe kijken Francois Chaudoir (Space), Nancy Delhalle (Serviceplan Group) en Emmanuel Briard (Hungry Minds) naar die veranderingen?

Toenemende specialisatie, de opkomst van artificiële intelligentie en maatschappelijke verwachtingen: de rol van communicatiebureaus in België krijgt een nieuwe definitie, en zo ook de leiderschapsdynamiek. Volgens Fons Van Dyck “ontwikkelen bureaus een grotere expertise: van databeheer tot nichemarkten”. Hoewel die diversiteit baanbrekende oplossingen biedt, “bemoeilijkt ze ook de taak voor adverteerders”. Het beheren van een ecosysteem waarin elk bureau zijn eigen expertise heeft, vereist een meer strategische visie. 

“Kunstmatige intelligentie is onvermijdelijk geworden en de toepassing ervan vereist voldoende middelen en schaal, zowel voor bureaus als voor adverteerders. AI zal een impact hebben op alle bedrijven: alleen zij die het op de juiste manier gebruiken, zullen een toekomst hebben,” legt Fons Van Dyck uit. “Deze business blijft een menselijke aangelegenheid, waarbij talent aan de top van de hiërarchie essentieel is.” Spelers die menselijke vaardigheden en technologie combineren zullen de markt domineren, met een terugkeer naar vakmanschap waar strategisch denken primeert. Fons Van Dyck voorziet zelfs een renaissance in creatieve benaderingen: “Deze ontwikkelingen leiden tot meer consolidatie en de opkomst van ‘concept’-bureaus die het voortouw nemen.” Een nieuw type bureau is in opkomst: een bureau dat optreedt als dirigent van het orkest.

[...]

Lees het volledige artikel in PUB Magazine. U ontdekt er ook portretten van Nancy Delhalle (Serviceplan Group Belux), François Chaudoir (Space) et Emmanuel Briard (Hungry Minds)! Enjoy!