Mortierbrigade en MIVB maken rapsong van officiële verslagen van verbale agressie

Crea / News

Rappers zijn het gewoon om zomaar scheldwoorden te droppen in hun nummers. Maar de scheldtirades in “Respect”, het nieuwe nummer van rapper Youssef Swatt’s, zijn geen poëzie. Ze komen namelijk letterlijk uit officiële verslagen en zijn levensechte verwijten die MIVB-medewerkers dagelijks naar hun hoofd geslingerd krijgen. Met deze nieuwe campagne wil de MIVB deze problematiek aan de kaak stellen. 

“Fils de pute”, “Klootzak”, “Houd uw bakkes, slet”, “Tu m’fais chier, t’es qu’une merde”, ... 

De woorden komen hard binnen maar zijn nog niets in vergelijking met het aantal waar MIVB-medewerkers elke dag mee te maken krijgen. Vorig jaar werden bij de MIVB maar liefst 657 officiële verslagen opgesteld van verbale aanvallen van passagiers op haar personeel. Daar bovenop waren er 113 gevallen van fysieke agressie. In werkelijkheid zijn het er zoveel meer, aangezien lang niet alle aanvallen gemeld worden. Elke dag is er sprake van beledigingen, scheldwoorden... De mentale tol voor het personeel is hoog. 

Met deze single van de jonge rapper Youssef Swatt’s roepen Mortierbrigade, Digizik en de MIVB de reizigers op tot meer respect voor de mensen die Brussel doen bewegen. Swatt’s, wiens vader ook echt chauffeur is, twijfelde geen moment om zijn stem te lenen aan dit uniek project. De medewerkers in de videoclip hebben ook elk hun reden om mee te doen. Naast de video zal de campagne ook echte getuigenissen brengen van medewerkers. 

De campagne werd doelbewust gecensureerd op de radio, in print en via de social media kanalen. Jammer genoeg kan dat niet in het dagelijkse leven van de MIVB-medewerkers, zij moeten non-stop de ongecensureerde beledigingen aanhoren. Ontdek de videoclip hieronder.

Credits

Client: STIB/MIVB
Client contacts: Melisa De Wilde, Béatrice Paques, Lionel Lammens, Barbara Foucart, An Van Hamme
Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Campaign Creatives: Morgane Choppinet & Toon Vanpoucke FR copywriter: Nicolas Mouquet
Strategy: Maaike De Wae, Chenling Zhang
Social Media Creative: Louis Vielle
Account Director: Amandine Clio & Margaux Mariens Account Executive: Evy De Koninc
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrat
Artist Agency: Digizik
Account Manager: Charlotte Verschelde Artist: Youssef Swatt’s
Music Producer: Antoine Jorissen
Production Company: mortierbrigade Director: Louis Vielle
Head of production: Charlotte Coddens Line Producer: Evy De Koninck
DOP: Charlie Severe
Steadicam Operator: Charly Vandendrick Camera assistant: Jules Koeklin
Best Boy: Thomas Borde
Gaffer: Hugo Corson
Editor: Jelle Stroo
Grading: Sat Gevorkian
Sound studio: Sonhouse
Casting: Xtraz & mortierbrigade