Mortierbrigade kiest Duidelijk De Morgen

Ha, de eerste campagne van Mortierbrigade voor De Morgen! Het vorige bureau dat voor De Morgen aan de slag was, Boondoggle, ontving op 21 november een Gold Epica Award voor een campagne voor De Morgen. Doet Mortierbrigade in 2020 beter? Maar back to business. Er wordt zoveel verkondigd tegenwoordig dat je niet meer weet wat je ervan moet denken. De ene week is kokosolie de gezondste zaak ter wereld en de andere week mag je het geurende goedje niet aanraken of je krijgt er kanker van. Sommigen beweren dat kernenergie de enige manier is om het klimaat te redden terwijl anderen ervan overtuigd zijn dat het de planeet zal vernietigen. Al deze meningen en stellingen komen op een snel tempo op ons af via sociale media en worden gretig geliked en geshared. Het verschil tussen feiten en fictie is steeds minder duidelijk. De extremen worden mainstream, de nuance wordt marginaal. En de waan van de dag is vervangen door de waan van de minuut.
Meteen tijd voor een nieuw manifesto voor de krant! De Morgen brengt duidelijkheid. Bekrompenheid wordt het het hoofd geboden en dwarse denkbeelden worden omarmd. De krant laat de emoties van vandaag botsen met het inzicht van morgen. Ze neemt haar taak ernstig, zonder zichzelf te serieus te nemen. Ondanks alle doemscenario’s blijft De Morgen hoopvol vooruit kijken. De verhalen zijn helder en de opinies scherp. Goed nieuws dus voor de lezer in elk van ons. Want zo krijg je weer een duidelijke kijk op de zaken.
De campagne is het begin van een nieuwe samenwerking tussen De Morgen en Mortierbrigade en is het resultaat van een intensieve strategisch en creatieve voorbereiding. Het bureau staat in voor de herpositionering en rebranding van De Morgen om de geschiedenis en het DNA van de krant in al zijn communicatie te heroriënteren.
“We hebben lang gepraat met de mensen van De Morgen en het viel op dat lezers nood hebben aan duidelijkheid,” aldus Joost Berends, creatief directeur van Mortierbrigade. “Er komt teveel informatie op hen af en het wordt moeilijker om dat allemaal nog te begrijpen. Een kwaliteitskrant als De Morgen is de perfecte bron om zelf een mening te vormen over thema’s die actueel zijn. De nieuwe baseline lag dan ook voor de hand: Duidelijk De Morgen. Dat er een stevige laag attitude in deze nieuwe lijn zit, is mooi meegenomen.”
De campagne wordt gelanceerd via off- en online kanalen, met onderwerpen die heel wat vragen oproepen bij de doelgroep. “Is het nog duidelijk hoe zwart Piet mag zijn?” en “Is het nog duidelijk in welk land we morgen wakker worden?” of “Is het nog duidelijk of je nu man, vrouw of gewoon jezelf mag zijn?”. Het antwoord op deze en heel wat andere vragen is duidelijk: “in De Morgen vind je de nodige inzichten om weer een duidelijke kijk op de zaken te krijgen.” De campagne richt zich op zowel lezers die nog geen abonnement hebben op De Morgen als op abonnees. Charlotte Ghekiere, brand manager bij De Morgen: “Met 'Duidelijk De Morgen' is Mortierbrigade erin geslaagd om een eenvoudige en tegelijk heel slimme, onderscheidende én opvallende nieuwe imagocampagne neer te zetten die perfect past bij De Morgen. Het vertrekt vanuit de kracht van ons product: kwaliteitsjournalistiek. In deze digitale tijden is het dan ook essentieel om elke dag opnieuw de lezer te overtuigen van de waarde en relevantie van sterke en verhelderende achtergrondverhalen. Op deze manier zullen ze bereid blijven om voor ons product te betalen.”
Credits
Client: De Morgen
Client contacts: Katrijn Vrints, Charlotte Ghekiere & Elvira Torfs
Agency: Mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Danny Vissers & Ramin Afshar
Strategy: Dorien Matthijssen & Laura Deknock
Lead Producer: Tuyen Pham
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Social Media Creative: Tom Baetens
UX Director: Pieter Nijs
Digital Project Manager: Shaina Vanderplancke & Jeroen De Bock
Design: Wim De Dobbeleer
Cross Media Designer/DTP : Vito Latorrata, Fred Lateur
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Production Company: De Kwekerij
Music: Gregory Caron
Soundstudio: Sonhouse
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]