Mortierbrigade verstrengeld in de loonkloof voor Equal Pay Day

Crea / News

Equal Pay Day en Mortierbrigade, dat is al meer dan een decennium een meer dan geslaagd huwelijk. Ook dit jaar is er een nieuwe opvallende campagne die de loonkloof aanklaagt. Voormalige Belgische topsporters treden aan in de film, maar de hoofdrol is weggelegd voor… de navelstreng.

In de film ‘The Umbilical Cord’ portretteren regisseursduo Lionel Goldstein echte voormalige Belgische kampioenen: hamerslingster Kathleen De Wolf (6x wereldkampioen), polsstokspringster Karen Pollefeyt (5 gouden medailles op BK), hordeloopster Vita Van Belleghem (meermaals Belgisch kampioen meerkamp), synchroonzwemsters Genevieve Michils en Alexandra Baes (goud op het WK Masters Syncro) en turnster Ellen Grillet (brons op BK). Zij delen hun verhaal en wat het betekent om de carrière van je leven te moeten opofferen voor de liefde van je leven: je kinderen. De film toont hoe het krijgen van kinderen moeders tegenhoudt, dit alles gesymboliseerd door de navelstreng.Nadat ze leven op wereld hebben gezet, hebben moeders moeite om werk en opvoeding te combineren. Dit resulteert vaak in deeltijds werken, waardoor zij verantwoordelijk worden voor de taken thuis, terwijl vaders meestal voltijds blijven werken. Hierdoor lopen ze promoties en bonussen mis. Dat is een van de grootste redenen voor de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Naast bijgevolg minder pensioen voor vrouwen op lange termijn. De oproep van Equal Pay Day? Verdeel de taken thuis zodat ook vrouwen een eerlijke kans krijgen op de arbeidsmarkt. De campagne bestaat uit een film, printadvertenties, radio, pr en activatie.

Credits

Client: Zijkant – Equal Pay Day
Client contacts: Vera Claes, Julie Van Garsse

Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends
Brand Design Director: Philippe De Ceuster

Creatives Film: Jannis Min Jou, Thomas De Boeck, Lionel Goldstein
Creatives radio : Nicolas Gaspart, Fred Zouag
Strategy: Laura Deknock
Head of production : Charlotte Coddens
Lead Producer: Margaux Mariens

Cross Media Designer : Vito Latorrata

Production: Czar.be
Director: Lionel Goldstein
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producer: Maarten De Sutter
DOP: Grimm Vandekerckhove
Art Direction: Tanker
Editor: Stijn Deconinck
Grading: Olivier Ogneux
Online: Robin De Praetere
Post Production: Czar
Post Producer: Bieke De Keersmaecker
Soundmix: Raygun
Music: Poor Mum by Molly Drake ©️ Domino Publishing

Radio production : Sonhouse