Mutant en Kunst Leuven brengen Dieric Bouts terug tot leven

Crea / Making-of / News

Dieric Bouts, inderdaad met ‘ic’. Voor veel mensen waarschijnlijk nog een nietszeggende naam, maar binnenkort is hij niet meer weg te denken uit Leuven. Want 500 jaar na zijn dood brengt Mutant de 15de-eeuwse Vlaamse Meester terug tot leven als curator en inspirator van het New Horizons | Dieric Bouts Festival. Vier maanden lang verlegt hij opnieuw grenzen en buigt hij zich over alles van 4D-geluidsinstallaties tot artificiële intelligentie. “Dieric Bouts was als Leuvenaar en stadsschilder een pionier van zijn tijd. Zo bracht hij wetenschap en kunst samen en perfectioneerde hij het vluchtpuntperspectief,” zegt Mohamed Ridouani, burgemeester van Leuven. “Met dit stadsfestival en de  overzichtstentoonstelling voor een internationaal publiek eren we hem als vernieuwer en verkenner van nieuwe horizonten en zetten we Leuven op de internationale culturele kaart.’’

De blik van Bouts blijft tot op vandaag inspireren. Daarom werd er met zijn unieke en grensverleggende visie naar het programma van het festival gekeken. Zo doet hij vandaag weer wat hij vroeger ook al deed: nieuwe perspectieven bieden in Leuven. “Op basis van een oude schets werd er een 3D-reconstructie van zijn gezicht gemaakt," vertelt Ruben Van Maldeghem, creatief directeur bij Mutant. “We gaven Bouts niet alleen een stem, een gezicht maar ook een persoonlijkheid. We vroegen ons vooral af hoe hij zou staan tegenover grote thema’s zoals global warming, technologieën als AI en tal van andere hedendaagse thema’s.”

Ook de volledige branding van het festival werd verzorgd door Mutant. “In de branding zien we een samenspel van verschillende tijdgeesten. Een interpretatie van hoe Bouts een moderne speler was in de oude tijd," zegt Frank Schouwaerts, design director bij Mutant. “De horizon zorgt voor differentiatie en unificatie doorheen de verschillende assets. In de banners worden de kleuren van de horizon in realtime aangepast aan het moment van de dag.”

Het stadsfestival gaat van start op 22 september 2022 en loopt tot 14 januari 2024. In Leuven, natuurlijk.

CREDITS

Agency: Mutant

Brand: Kunst Leuven

Client: Lien De Keukelaere, Lucie Rullaud, Katrien Denef 

Business Director: Maarten De Cuyper

Creative & Strategic Director: Odin Saillé

Creative Director: Ruben Van Maldeghem

Digital Director: Phil Bastiaans

Creative: Iris Nuyts
Creative: Simon Pyson

Client Director: Innie Tran

Client Manager: Lina Mertens

Client Executive: Robin Mosch

Strategic Planner: Marte Caeldries

Design Director: Frank Schouwaerts

Designer: Ben Boliau, Tjen Colman, Joris Hechtermans

Motion Designer: Bob Van den Audenaerde

Production Company: Atelier 03

VO: Tom Van Bauwel