Al meer dan 40 jaar werkt Handicap International in conflictgebieden om de grond er vrij te maken van landmijnen en onschuldige slachtoffers te helpen hun leven na de explosie weer op te bouwen. Voor hun nieuwe sensibiliserings- en fondsenwervingscampagne besloot Mutant de iconische videogame Mijnenveger centraal te zetten. Alleen speel je deze keer op echte kaarten van conflictgebieden, met echte gegevens van slachtoffers.
Voor ons nostalgie, voor anderen de gruwelijke realiteit
Op wordmijnenveger.be kruip je in de huid van echte ontmijners in Oekraïne, Irak en Laos. In die landen ga je net zoals bij het originele spel op zoek gaat naar verborgen mijnen. Alleen doe je dat deze keer op echte wereldkaarten, waar de volgende mijn verstopt kan liggen op een weg, naast een rivier of bij een leegstaand gebouw.
“Het is één van de eerste minigames die bijna iedereen wel eens gespeeld heeft,” zegt Jonathan d’Oultremont, creatief bij Mutant. “De simpliciteit ervan zorgt ervoor dat je niet stopt bij de eerste ‘game over’. Maar wanneer je datzelfde spel toepast op echte plekken, met echte gegevens over het aantal mijnen en slachtoffers, krijgt het een geheel nieuwe dimensie.”
Verpreid tussen de mijnen en andere antipersoonswapens ontdek je de getuigenissen van enkele slachtoffers of van een van de 270 mijnopruimers van Handicap International, die elke dag aan de slag gaan om het gebied op te ruimen.
Retro-gaming vs. fondsenwerving
“De essentie van het idee was om het iconische ‘minesweeper’ om te vormen tot een nieuw fondsenwervingstool, zodat echte mijnen op het veld kunnen geruimd worden,” legt Ruben Van Maldeghem, creatief directeur bij Mutant, uit. “Door het virtuele te combineren met de ‘real-life’ context van het probleem, hopen we het grote publiek ervan bewust te maken en beroep te doen op hun vrijgevigheid.”
De digitale activatie wordt ondersteund door een emotionele film die alle codes van onze mijnenveger overneemt en ze visueel overstijgt – en dat met de stem van Axelle Red, de ambassadrice van Handicap International. De film, geproduceerd door Flegde, in een regie van Maria Leon, wordt uitgezonden op tv en in de bioscoop. Daarnaast wordt de campagne ook gebracht in print, banners en op sociale media – met als doel zoveel mogelijk donaties in te zamelen.
Handicap International heeft een brede waaier aan missies en gebruikt de ingezamelde fondsen om de conflictgebieden mijnenvrij te maken, bewustmakingssessies te organiseren om ongelukken te vermijden en om de toegang tot prothesen, revalidatiezorg en psychologische ondersteuning te vergemakkelijken.
Credits
Client: Antoine Sepulchre, Nina Vanhuysse, Thibault Conrotte
Business Director: Maarten De Cuyper
Creative & Strategic Director: Odin Saillé
Creative Director: Ruben Van Maldeghem
Creative: Jonathan d’Oultremont
Copywriter: Simon Pyson
Copywriter: Iris Nuyts
Copywriter: Barbara Dzikanowice
Client Director: Chantal Claes
Client Manager: Tibo Gevens
Client Executive: Robin Mosch
Design director: Frank Schouwaerts
Designer: Tjen Colman
Web development: In The Pocket
Prod. Co.: Fledge
Creative Partner: Diederik Jeangout
Managing Partner: Roeland Jeangout
Director: Maria Leon
Offline edit: Maria Leon
Online edit: Joris Willems
VFX: Studio Plankton
Grading: Xavier Dockx
Sound Studio: Sonhouse
Voice: Axelle Red
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]