Mutant ligt wakker van een stil café

Crea / News

Een stil café kan je ook wakker houden. Met die boodschap vragen horecaondernemers van bekende Belgische cafés en restaurants om op 1 mei open te kunnen gaan. Voor 6 op de 10 cafés en restaurants is openen op 1 mei geen luxe, maar een noodzaak. Daarnaast is de hele horecasector ook overtuigd deel te kunnen zijn van de oplossing voor deze pandemie: de horeca kan een veilige omgeving zijn, waar mensen op een gecontroleerde manier kunnen samen komen. Ook het mentale welzijn van de bevolking heeft daar baat bij. Het is de eerste keer dat de belangrijkste spelers in de horecasector – de federaties Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel en Fédération HoReCa Wallonie, de Belgische Brouwers, Fevia, Febed, Vinum&Spiritus, Water&Frisdranken – hun krachten bundelen in een dergelijke actie.

De campagne startte dinsdag, aan de vooravond van het Overlegcomité, op sociale media en werd woensdag 14 mei paginagroot geadverteerd in kranten over heel België. Het Doel? De overheid herinneren aan het beloofde perspectief om op 1 mei te openen.

Met de campagne “Ook een stil café kan je wakker houden” trekken de initiatiefnemers aan de noodrem én geven ze ook aan hoe de horecasector deel kan zijn van de oplossing voor deze pandemie. De verschillende ongecontroleerde samenscholingen van de voorbije weken hebben immers aangetoond dat het mentale welzijn van de bevolking onder druk staat na zes maanden isolement. De horeca heropenen (binnen/buiten) kan de broodnodige, veilige en ontspannende omgeving bieden voor de burgers waarin ze elkaar kunnen ontmoeten op een georganiseerde en veilige manier, mét naleving van alle geldende regels.

Deel van de oplossing

De veilige heropening op 1 mei, in combinatie met financiële steunmaatregelen, zal de sector zelf ook de broodnodige boost geven. Uit eerdere cijfers van Graydon bleek dat één op vijf cafés die voor de crisis financieel gezond waren nu in de financiële risicozone zitten. Voor cafés en restaurants samen gaat dat over 61% die voor de crisis gezond waren en nu in moeilijke papieren zitten. De hele keten, van brouwers en leveranciers tot de eigenaars, obers en jobstudenten, krijgt daardoor zware klappen. Een veilige heropening van de horeca vanaf 1 mei is dus van essentieel belang om niet alleen onze economie en het mentale welzijn van de Belgen te redden, ongecontroleerde en onveilige samenscholingen te vermijden, maar ook om de pandemie onder controle te houden.

Doe mee: opendehoreca.be

Op de affiches worden portretten afgebeeld van Katrien Vergote van Restaurant de Venetien (Blankenberge), Claude Genette van Café Exterieure Nuit (Namen), Olivier Lammens van Café Baron (Antwerpen), Serge Byloos van Drugstore (Hasselt). Hun blik toont emotie, maar ook vastberadenheid: geef ons een kans om te tonen dat we veilig kunnen heropenen.

De oproep richt zich vooral ook naar de hele bevolking en nodigt iedereen van harte uit om steun te betuigen aan het initiatief. Niets is eenvoudiger:

  • Download een affiche of knip de krantenpagina uit en hang de affiche voor je raam.
  • Deel het campagnebeeld op je sociale netwerken met de hashtag #opendehoreca.

Credits

Creative Director: Odin Saillé
Strategic Director: Maarten De Cuyper
Creative: Roxane Schneider
Creative: PieterClaeys
Creative: Barbara Dzikanowice
Design: Frank Schouwaerts
Client Director: Sharon Lavaert
Production agency: Initials
LA Photography: FilipVanRoe
Production: Sarah Theys
Website: Oakfields
Copy ENG:
Copy DE & FR: Ewald Broichhausen