Nog drie weken en de Amerikanen trekken naar de stembus voor historische verkiezingen. De race tussen Kamala Harris en Donald Trump is uiterst spannend en de uitkomst hoogst onzeker. Met polariserende thema’s als abortus, wapenbezit en migratie lijkt het land verdeelder dan ooit. De uitkomst zal ook een enorme impact hebben op onze eigen toekomst. Schuiven de VS op naar Europa of naar Rusland? Wat met de NAVO? Amerika kiest zijn toekomst. En ook de jouwe. Dat is de insteek voor de nieuwe verkiezingscampagne van De Standaard.
“Om aan te tonen wat er allemaal op het spel staat bij deze verkiezingen gebruiken we de dubbele betekenis van de afkorting VS: Verenigde Staten en versus. Op die manier tonen we dat De Standaard niet enkel de verkiezingsuitslag brengt, maar het hele verhaal, inzicht en analyse. De campagne kadert zo helemaal in de positionering van de kritische massa,” zegt Barbara Dzikanowice, copywriter bij Mutant.
Om de tegenstellingen tot leven te brengen maakt Mutant handig gebruik van echte nieuwsfragmenten. In de film zien we telkens een split screen die de verdeeldheid rond een bepaald verkiezingsthema visualiseert. De video symboliseert de kiezer die heen en weer geslingerd wordt tussen beide uitersten. Verder wordt de campagne ondersteund met radiospots en online bannering.
Credits:
Agency: Mutant Brand: De Standaard
Client: Klaartje De Bonnaire
Creative & Strategic Director: Odin Saillé
Business Director: Maarten De Cuyper Creative Director: Ruben Van Maldeghem, Jesse van Gysel
Creative: Barbara Dzikanowice Client Director: Allen Marchant
Client Manager: Tibo Gevens Producer: Robin Mosch Editor: Joris Willems
Design Director: Frank Schouwaerts
Designer: Broos Stoffels
Motion designer: Bob Van den Audenaerde
Sound Studio: Raygun