Nederland wordt tweede thuismarkt Roularta na overname New Skool Media

Media / News

Roularta Media Group (RMG) neemt 100% van New Skool Media BV (NSM) over en wordt zo eigenaar van 20 magazinemerken in Nederland. Samen met de andere magazinemerken van RMG in Nederland, o.a. Plus Magazine en Landleven, en hun talrijke line extensions, wordt RMG de op één na grootste uitgever van magazinemerken in Nederland. Daarmee wordt Nederland het tweede thuisland van RMG. De overeenkomst met betrekking tot de overdracht van de aandelen van NSM werd op 21 december ondertekend, onder voorbehoud van goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), goedkeurend advies van de Centrale Ondernemingsraad en akkoord van de directie met de Redactieraad van EW (voordien Elsevier). Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group: "Met deze transactie werkt RMG verder aan zijn internationale expansie en groeit het merkenportfolio met sterke multimediamerken en een loyaleabonneecommunity. De verschillende merken van New Skool Media hebben in totaal 260.000 abonnees. De b2c-inkomsten vertegenwoordigen 85 à 90% van de totale inkomsten. Het businessmodel van RMG blijft dus verschuiven van b2b- naar b2c-inkomsten."

De bekendste magazinemerken uit het portfolio van NSM zijn EW (voordien Elsevier, opgericht in 1945), een opiniemagazine voor hoogopgeleide lezers, ondernemers en beslissingsnemers, en Beleggersbelangen, het mobile-first-platform voor actieve investeerders en als dusdanig marktleider. Daarnaast geeft NSM een hele waaier aan special-intrest-magazines uit, telkens met een sterke multimediale lezerscommunity:

  • Delicious draait om koken en eten (met line extensions zoals een webshop, kookboeken, kookacademies,…);
  • Knipmode, een naaimagazine, met Knip kids(kindermode) en naaipatronen.nl (webshop van naaipatronen);
  • Fiets, Fietsactief en Procycling,magazinemerken voor respectievelijk de sportieve amateurfietsers, de recreatieve fietsers en de professionele fietsfans;
  • Moto 73, Motor NL en Promotor (50% NSM), voor de motoliefhebbers;
  • Formule 1, het magazinemerk voor de formule 1-fans;
  • Truckstar, het unieke magazinemerk voor truckers;
  • Seasons, voor de lezers die authentiek landelijk leven;
  • Roots, het magazinemerk voor de natuurliefhebbers;
  • Vorsten, voor de royaltyfans;
  • Kijk, voor wie in wetenschap en technologie geïnteresseerd is;
  • Columbus Travel, voor de globetrotters;
  • Zin, een magazinemerk voor vijftigplussers.

Van deze transactie wordt voor 2022 een positieve impact op de resultaten van Roularta Media Group verwacht, gezien de verwachte omzet en EBITDA van NSM vanaf de vervulling van voormelde opschortende voorwaarden in de geconsolideerde cijfers van 2022 worden opgenomen. De omzet van de verworven onderneming bedraagt circa 45 miljoen euro. Ze heeft 170 FTE in dienst.