Nele Pieters en Stephanie Duval lanceren Community Brand Network

Communication / News / People

Samenwerken? Ja, maar dan wel op een duurzame manier, zeggen Nele Pieters en Stephanie Duval. Het door het duo gelanceerde Belgische Community Brand Network wil het fundamenteel anders doen. Nele Pieters en Stephanie Duval brachten 11 bedrijven samen rond de door hen ontwikkelde Community Brand Method: een nieuwe manier om aan merkpositionering te doen, met verregaande impact op de organisatie, marketing en communicatie van bedrijven die de methode toepassen. 

"Het wegvallen van de geografische grenzen heeft veel bedrijven gedwongen tot een bittere strijd om de consument," zeggen Pieters en Duval. "In beslag genomen door die strijd zien ze echter over het hoofd zien dat consumenten geografische grenzen vervangen hebben door nieuwe grenzen, die van de community. Consumenten zijn zich vandaag heel erg bewust van hun identiteit en omringen zich graag met gelijkgestemden. De community brands die hierop inspelen slagen er in de best mogelijke versie van zichzelf te worden... ver weg van de concurrentie."

Het community brand network helpt merken en organisaties om een community brand te worden. "Ecosystemen zijn natuurlijk niet nieuw, maar de manier waarop het Community Brand Network de zaken aanpakt, verschillen wel degelijk van alle andere gelijkaardige initiatieven."

Dankzij de Community Brand Method delen de leden van het netwerk een fundamenteel ander perspectief op hun respectievelijke disciplines, waardoor het Community Brand Network een compleet andere propositie biedt dan elk ander agency actief binnen hun domein.
“Door de bedrijven binnen het netwerk samen te brengen rond een gedeelde visie en methodiek, kunnen we klanten een zeer onderbouwde en geïntegreerde service bieden. Zodra ze hun merkpositionering als community brand helder hebben, zijn enkel de leden van ons netwerk in staat om die te vertalen naar het beste plan van aanpak binnen elke mogelijke businessdiscipline,” legt Nele Pieters uit.

Alle bedrijven zijn expert in hun specifieke gebied, en nemen binnen het netwerk bewust enkel die rol op. Zo wordt kannibalisatie tussen de leden vermeden, maar er is nog een voordeel aan deze aanpak: “Door de grenzen tussen de expertises zo duidelijk te maken, kan elk bedrijf zich ten volle focussen op het verder ontwikkelen van zeer gerichte knowhow, en zo de beste worden in hun vak. Dat in tegenstelling tot agencies die een A-tot-Z-service willen aanbieden, en daardoor hun resources te veel moeten verdelen om van alle markten wat thuis te zijn,” aldus Stephanie Duval. Klanten worden door het netwerk begeleid op basis van hun noden: ze worden dus geen overhead aangerekend voor specialisten waarop ze nooit beroep zullen doen. Daarbij treedt één accountmanager op als aanspreekpunt om de communicatie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, maar elk bedrijf binnen het netwerk factureert zijn diensten rechtstreeks aan de klant. Daardoor wordt die klant 100% transparantie gegarandeerd en wordt tegelijk duidelijk dat dit netwerk geen marges op marges aanrekent.