Nespresso en National Geographic zoeken verhaal achter koffie

Agenda / Marketing / News

NespressoAh, de geur van verse koffie op zaterdag- of zondagochtend… Mmm. Daar kan weinig tegenop, toch? Maar vòòr dat kopje bij jou op de ontbijttafel belandt, heeft het vaak al een hele weg afgelegd. Een reis die veel meer aandacht verdient. En dus vonden Nespresso en National Geographic de tijd rijp om het verhaal achter de koffie te vertellen. In ‘Beyond the Bean’ dompelt National Geographic fotografe Rena Effendi zich onder in het dagelijkse leven van de boeren uit Colombia, Zimbabwe en andere koffieproducerende landen en gaat ze op zoek naar de bijzondere persoonlijkheden die schuilgaan achter een koffiecapsule. Het resultaat? Een authentiek verhaal over toewijding, familie, duurzaamheid en een oprechte passie voor koffie.
Duurzaamheid en verantwoordelijkheid staan steeds hoger op de agenda. Bij de consument, maar ook bij Nespresso weet men dat men een grote verantwoordelijkheid heeft. Nespresso ondersteunt bijna 100.000 koffieboeren via het AAA Sustainable Quality-programma, dat in 2003 in samenwerking met Rainforest Alliance gelanceerd werd. De boeren ontvangen een premie en krijgen hulp bij de overstap naar een duurzamere teelt. Ook de kwaliteit van de koffie staat centraal. Maar het gaat nog verder, want samen met Fairtrade zorgt het programma ook voor het pensioen van de koffieboeren uit Colombia, een verzekering voor als de oogst mislukt door het slechte wee … En dit steeds met duurzaamheid voorop.
Samengevat: er valt heel wat te vertellen over de Nespressocapsule die je ’s morgens in je koffiemachine plaatst. Een relaas dat National Geographic als geen ander kan brengen. Het verhaal van ‘Beyond the Bean'...Nespresso RenaEffendionlocationinZimbabwe.162310
Rena Effendi heeft een buitengewoon parcours afgelegd. De Azerbeidzjaanse fotografe en storyteller trok de voorbije 20 jaar naar alle uithoeken van de wereld, waar ze haar talent én fototoestel inzette om mensen, culturen en verhalen vast te leggen. Een talent dat ook leidde tot ‘Beyond the Bean’. Gewapend met haar fototoestel en vergezeld van een filmploeg trok ze naar Colombia, Zimbabwe en andere koffieproducerende landen, waar ze zich verdiepte in de gemeenschappen van koffieproducenten. Hun moeilijkheden, hun successen, de vooruitgang die ze boekten, de positieve impact van het AAA-programma… ‘Beyond the Bean’ vertelt hun verhaal door de ogen van Rena Effendi. De expo brengt ook het recyclageproces van de capsules onder de aandacht. Dat is namelijk een van de drijvende krachten achter duurzaamheid. Nespresso verpakt zijn koffie in aluminium, omdat dit materiaal eindeloos gerecycleerd kan worden en omdat het product uitstekend beschermt tegen zuurstof, licht en vochtigheid. En dat Effendi net Zimbabwe en Colombia aandoet, is geen verrassing. Het bijzondere verhaal van de Colombiaanse en Zimbabwaanse koffieboeren gaat gepaard met de lancering van twee nieuwe smaken. Tamuka mu Zimbabwe en Esperanza de Colombia zijn twee single-origin koffies afkomstig uit koffieregio’s die de laatste jaren op de achtergrond verdwenen waren.
De ‘Beyond the Bean’ foto-expo in samenwerking met Natonial Geopgraphic loopt van 24.05.2019 tot 02.06.2019. Adres: Huberty & Breyne Gallery, Kasteleinsplein 33, 1050 Brussel. Openingsuren: van dinsdag tot zondag van 11 u. tot 18 u. (uitzonderlijk geopend op zondag voor deze expositie).