Nespresso viert International Coffee Day met leeg kopje koffie

Crea / News

Of het nu thuis is, op kantoor of op restaurant, de Belg is een grote koffieliefhebber. 8 op de 10 Belgen drinken koffie, waarmee België bij de grootste koffielanden ter wereld hoort. De Belg nuttigt gemiddeld 3,6 koffies per dag, wat neerkomt op een totaal van 14 miljoen kopjes per dag. 

Koffiemerk Nespresso grijpt International Coffee Day op zaterdag 1 oktober aan om aandacht te schenken aan de dreiging die uitgaat van de klimaatverandering voor de wereldwijde koffieproductie en aan de inspanningen die het doet om deze te beschermen.

De nieuwe campagne heet The Empty Cup. Merkambassadeur George Clooney houdt een leeg koffiekopje vast, dat symbool staat voor de dreiging waarmee veel koffieboeren overal ter wereld worden geconfronteerd. Maar liefst 140.000 van die boeren werken rechtstreeks samen met Nespresso. Op dit moment wordt 60% van de wilde koffievariëteiten bedreigd en bestaat de kans dat 50% van de grond waarop koffie wordt verbouwd niet meer bruikbaar is tegen 2050. Vooral de kwaliteitsvariëteit Arabica is bijzonder gevoelig voor weershocks.

De laatste 20 jaar heeft Nespresso prioriteit gegeven aan de bescherming en waarborging van kwaliteitskoffie, met het oog op de toekomst. In 2003 lanceerde het merk in samenwerking met Rainforest Alliance en Fairtrade het Nespresso AAA Sustainable Quality Program. Het programma streeft naar betere opbrengst en kwaliteit van de oogsten, draagt bij tot een beter milieu en betere werk-en leefomstandigheden van de koffieboeren en hun gemeenschappen.

Voor een duurzame toekomst van kwaliteitskoffie is het van groot belang dat boerengemeenschappen de middelen krijgen om hun gronden te beschermen tegen weershocks en dat tegelijkertijd de oorzaken van klimaatverandering worden aangepakt. Nespresso doet dit door middel van regeneratieve landbouw: hiermee kan de wereldwijde uitstoot van de voedingsproducerende landbouw worden gereduceerd en land weerbaarder worden gemaakt tegen klimaatverandering.

The Empty Cup-campagne laat voor het eerst de Nespresso-merkambassadeur zien met een leeg koffiekopje, in plaats van met een koffie van Nespresso.