Nespresso zorgt voor klimaat en maatschappij

Marketing / News

Nespresso AAA ProgramVanaf vandaag draagt elke verpakking van Nespresso koffie het Rainforest Alliance certificaat voor duurzame inkoop. Nespresso lanceert ook een limited edition koffie met het Fairtrade label. Dit zijn de directe resultaten van Nespresso’s werk over de jaren met Rainforest Alliance en Fairtrade International om een positieve impact op klimaat- en sociaal vlak te creëren.

België is een land van koffie. Het is via ons land, en meer specifiek de havens van Antwerpen en Zeebrugge, dat bijna 90% van de Nespresso-koffiebonen aankomen per schip vanuit verschillende koffiebronnen ter wereld. Nochtans is kwaliteitskoffie niet in overvloed aanwezig. Daarom besliste Nespresso om verschillende verreikende initiatieven op te zetten, met ngo’s – zoals Rainforest Alliance en Fairtrade International - en ook direct met de koffieboeren, om duurzame koffie-productie, -inkoop en -consumptie te garanderen. Deze samenwerking is gebaseerd op een directe en langdurige relatie met de koffieboeren, gekenmerkt door wederzijds respect en vertrouwen. Zo komen deze duurzaamheidspartnerschappen tot leven voor de Belgische consument.

Nespresso Humberto Galeano SanchezAl in 2003 ontwikkelde Nespresso het Nespresso AAA Programma voor een duurzame kwaliteit, in samenwerking met Rainforest Alliance, wat leidde tot een uniek system van koffie-inkoop dat focust op het consistent aanleveren van kwaliteitskoffie en een positieve milieu- en sociale impact voor boeren. Het programma helpt meer dan 70.000 boeren in 12 landen. De boer haalt onder meer voordeel uit premies en technische assistentie van expert-agronomen.

Om dit programma te helpen stuwen, gebruikt Nespresso inzichten en aanbevelingen van duurzaamheidsexperten uit zijn Nespresso Sustainability Advisory Board, opgericht in 2013. De leden omvatten leiders van Fairtrade International, Rainforest Alliance, Technoserve, de Colombiaanse federatie van Koffietelers en de Fair Labour Association.

In lijn met Nespresso’s lange-termijndoelstelling om de duurzaamheidsnormen voortdurend te verbeteren, zal het certificaat van duurzame inkoop van Rainforest Alliance vandaag op de Nespresso capsuleverpakking verschijnen. 87% van de koffie die Nespresso inkoopt komt nu van AAA boerderijen en 47% van de boerderijen zijn gecertificeerd door Rainforest Alliance.

Om de koffieboer centraal te plaatsen en te focussen op zijn toekomst, werkt Nespresso samen met Fairtrade International om een dringend probleem op te lossen: de nood voor een pensioenspaarplan, wat door de boeren zelf als een grote lacune werd geïdentificeerd. 92% van de boeren heeft geen toegang tot pensioenfondsen. Door de samenwerking zijn 1.100 boeren nu ingeschreven op een pensioenspaarplan. Hier zullen in 2018 3.000 extra boeren bij komen.