News Provided by MediaSpecs: GMGroup en het vooruitgangsdenken

Communication / Media / News

Beeld je in: het Belgische medialandschap. Grote en kleine mediabedrijven. Roularta, Mediahuis, DPG Media en Rossel zijn traditiegetrouw de forse mediagroepen van ons land. Een nieuw medium starten midden in een verzadigd medialandschap? Geen simpel maneuver. Laat staan dat je een volledig nieuwe mediagroep op poten zet. GMGroup is zo’n durfal. In 2017 opgericht in België hebben zij zich het afgelopen jaar met een rotvaart de Belgische media in gekatapulteerd, via onder andere Newsweek en de klepper Yuval Harari in de Lotto Arena, een primeur. Managing director Xavier Verellen neemt ons mee in zijn begeesterend verhaal. “Wij zijn ongelooflijk goed gestart”, vertelt Xavier Verellen. “Dat evenement van Harari: dat is niet normaal. 15 september hebben we getekend. Wij hadden geen zaal, geen partners, niks. Wij hadden gewoon een leeg blad. Wij hadden alleen het akkoord dat Harari op die dag zou komen.” De lezing op 27 januari 2020 trok uiteindelijk zo’n 5.400 toeschouwers aan, daarmee was het magazine Newsweek België officieel gelanceerd.

GMGroup: welke blauwdruk voor dit mediabedrijf?

De eerdere bescheiden mediabungalow van GMGroup (in 2017 gegroeid uit Definitive Groove van Wouter Verschelden met Newsmonkey) is door de ploeg van Xavier Verellen ondertussen vlot verbouwd tot een mediabedrijf met een nieuwe vleug allure. “Het is allemaal organisch gekomen.” In de steigers staat zelfs een heuse renovatie. “Het totaalverhaal is dit: de nieuwe entiteit zal MediaNation heten. Wij willen full-service partners zijn in drie domeinen – health, business en travel – en wij hebben op verschillende dragers een verhaal: wij hebben newsletters, printproducten, audio en digitale properties.”

MediaNation moet het dak vormen boven de drie thematische ruimtes BusinessNation (met o.a. Newsweek, BusinessAM en Newsmonkey), HealthNation (o.a. het magazine Gezond) en TravelNation (o.a. het magazine Goodbye). Verder is er nog 8AM, het platform dat alle GMGroup-newsletters verzamelt rond bepaalde thema’s zoals gezondheid, business, klimaat, wijn, enz. “Wouter Verschelden heeft ook zijn eigen newsletter, Wetstraat Insider, die enorm populair is.” En het blijft groeien bij GMGroup: “We hebben een podcast gelanceerd en binnenkort willen we iets rond jobs doen.”

Braintainment zal de cementering vormen waarop de hele structuur kan staan. Bijvoorbeeld het filosofie-event The Future of Sapiens met Yuval Harari, qua X-factor en aantrekkingskracht een denkoefening. Xavier Verellen: “’Wij hebben iets wat in een boekvorm beter werkt. Hoe gaan we dat vertalen naar iets wat een avondshow is van een gast?’ En dat is Braintainment.

Een wit blad vol niches: “De kracht van print is te inspireren en te selecteren”

Hoe kon GMGroup zich zo snel ontwikkelen tussen de bestaande mediagroepen? Xavier Verellen: “Als je naar het medialandschap kijkt: waar zijn nog kansen?” Het antwoord is niches, niches, niches. Wij zijn een BtoC-uitgeverij die rond bepaalde high-end premiumniches wil ondernemen.”Voor GMGroup is het dan ook al “context en doelgroep” wat de klok slaat.

Advertentiegewijs is Newsmonkey heel goed nieuws. Die beantwoordt aan de behoefte van de markt om hun boodschap kwijt te raken bij millenials, die toch moeilijk of alleen via Facebook te bereiken zijn. En Newsmonkey werkt een stuk in pieken en die hangen af van wat de grote tv-programma’s doen zoals De Mol”, zegt Xavier Verellen. “Terwijl BusinessAM, Newsweek en Gezond echt merken zijn, ‘destination sites’ zoals De Tijd en HLN waarvan je zegt ‘Ik geef dat een plaats in mijn leven: elke dag ga ik daar even naartoe’. Dat is het grote verschil. We moeten merken zijn. Je mag niet afhankelijk zijn van Google, enz.

Dat de fundering voor een nieuwe mediagroep is gegoten staat als een paal boven water. En dan is daar plots Covid-19. ‘Corona legt deze bouw stil’? Toch niet. “Voor ons was het een kans om alles een keer beter te zetten. Een opportuniteit is een zwaar woord – maar voor ons was het wel een kans omdat wij nog maar stonden waar we stonden: ‘Oké, we gaan nu die drie verschillende businessunits bij elkaar brengen, overkoepelen, en die expertises onderling delen’. Stel dat je op dat moment een goede gazet of een magazine aan het maken bent, dan snijdt dat allemaal in je vlees, want je verdient dan niet.

Newsweek is er voor “de bouwers van onze maatschappij”

 

2019. Een nieuw magazine, Newsweek, zet voet aan grond in België en herdenkt in de eerste special 50 jaar maanlanding, een mensveranderende historische gebeurtenis. Grootser kon het niet bedacht worden, maar noem het geen ‘wetenschapsmagazine’. Newsweek is er voor de “bouwers van onze maatschappij”, dixit Xavier Verellen. Wat wil dat zeggen? “Het magazine heeft twee verschillen met Knack en met een aantal andere media. We hebben heel sterk dat vooruitgangsdenken. Met andere woorden: ja, Bill Gates past bij ons. Vorige maand hadden wij Marc Van Ranst en hadden we een dossier over de ‘Toekomst van de gezondheid’, wij hebben ‘Toekomst van de voeding’ gedaan en ‘Toekomst van de jeugd’ komt eraan in ons volgende nummer in september.” Newsweek met hoofdredacteur Famke Robberechts wil zijn lezers handvaten bieden om vlot met de toekomst te kunnen omgaan.

De blik is daarbij holistisch en globaal gericht en niet puur lokaal. “Wij proberen zoveel mogelijk eeninternationale kijk te hebben. Wouter Verschelden heeft een stuk geschreven over The Future of Europe. Da’s extreem relevant natuurlijk, voor ons hier vandaag: heel veel beslissingen worden in het buitenland genomen. Maar er zijn ook heel veel mooie dingen die in het buitenland gebeuren die we dan moeten vertalen naar ons lokale verhaal. Die titel laat dat toe. Met andere woorden: wij kunnen dichter komen bij de Bill Gates Foundation dan iemand anders, gewoon omdat die titel ons dat toelaat. Bij Harari kom je met Knack niet binnen.

Newsweek innoveert: Yuval Harari en TV Digitaal

Yuval Harari. In België. Zoveel volk voor een filosofie-event in een muziektempel: hoe heeft GMGroup dat voor elkaar gekregen, met hun lege blad? “De zwaarste beslissing was: gaan we naar deLotto Arena, ja of nee? Een zaal van 5.400 man, dat was nog nooit gebeurd. Beeld je in dat daar 1.000 man zou zitten”, schetst Xavier Verellen de situatie. “We hebben alles meegemaakt! Wij hadden een deal met de VRT: die deden heel de productie. De VRT heeft 10 jaar niet gestaakt. Die dag staakten ze.” En toch was het een succesvol event. Xavier Verellen: “Wat is de magie van Harari en waarom hebben wij dat gevuld gekregen? Er is één reden waarom die zaal vol zat. De magie van Harari is het idee dat er in de wereld ten minste nog één of twee of drie mensen zijn die nog het hele plaatje zien. Dat is de essentie van zijn magie.” ‘Connecting the dots’ in complexe tijden: soelaas dat alvast 5.400 man kan mobiliseren voor een filosofie-event in wat anders een concertzaal is.

Net als bij zijn uitgeverij GMGroup gaat het ook bij Newsweek snel: schaft u een Newsweek aan, dan neemt u twee extra magazines mee naar huis, TV Digitaal en Artista. Ook deze GMGroup-producten zijn een resultaat van hetzelfde vooruitgangsdenken in Newsweek. Xavier Verellen: “Newsweek is voor die vooruitgangsdenkers. De gids TV Digitaal is voor de nieuwe digitale kijker. En Artista – van Artista della Vita – is voor de levenskunstenaar. Wij denken ook dat het vandaag gedaan is met ‘How to spend it’ en die meer frivole dingen. Ik denk: vandaag is ‘life is art’ en ‘art is life’. Rust, kwaliteit, de kleinere dingen: dat was al een trend, maar nu zitten we daar helemaal in. Het is niet meer verantwoord in heel dat gezondheidsverhaal. Idem in travel: er gaat een heel segment van mensen beseffen wat het betekent om nog eens weg te mogen.

Slow and deep journalism

TV Digitaal gidst u in handig formaat door het kluwen online series, films en documentaires vandaag de dag ter beschikking op platformen à la Netflix, YouTube, VRT NU, Play More, enz. Een gedurfde keuze lijkt het, een printmedium voor iets puur digitaals. Waarom geen digitale gids? Xavier Verellen: “Als ik naar Netflix ga krijg je allemaal lijstjes van wat interessant is. Dat is een nest. Een kat vindt daar zijn jongen niet in terug. Zij hebben de macht van de grootte en van de volumes, maar er is nog zoiets als de functie van een journalist: een curator die keuzes maakt, die kan inschatten. En ik vind dat onze TV Digitaal dat machtig doet. Je krijgt een aantal keuzes, we leggen uit waarom en wij selecteren. Wij selecteren en cureren, en wij geven niet alles.

Digitaal versus print vertrekt van het idee dat print een neerwaartse evolutie doormaakt. Xavier Verellen: “Is die markt kleiner geworden? Ja, ze is kleiner geworden. Alhoewel, als je het aantal magazines telt – nu en 10 jaar geleden – dan zijn er nu meer magazines. 15 jaar geleden bestond Nina niet, De Standaard Magazine, Sabato… Als je zou tellen, dan zijn er tegenover 15 of 20 jaar geleden dubbel zoveel magazines. Als je nu vergelijkt met vijf jaar geleden, dan zijn er misschien 15 of 20% afgevallen.

Die groei ligt voor een stuk bij magazines als weekendkrantbijlagen. “Dat is de free magazine market, dat concept van magazines. De distributievormen van magazines kunnen een stuk aangepast worden. Je hebt die ‘free’-evolutie gehad. Je hebt ook Metro: die bereikten ook jongere mensen. Dus de print heeft zich voor een stuk geheroriënteerd.

We hebben het al gehad over (1) vooruitgangsdenken, (2) een internationale kijk – maar de derde is natuurlijk dat wij denken dat ‘slow and deep journalism’ meer dan ooit belangrijk is. Wekelijks is te veel denk ik, dus we hebben onze frequentie direct aangepast aan wat ik denk dat de toekomst is. Het ‘aantal’ zal op dit moment voor de magazines een uitdaging zijn.”

Ontdek alle producten van GMGroup in de MediaSpecs Database.