Niet adblocker, maar gebrek aan creativiteit is het probleem

Marnik D’HooreHet gebruik van adblockers neemt snel toe. Volgens sommige cijfers heeft al 50% van de jonge internetgebruikers ze geïnstalleerd. Het gaf aanleiding tot oproepen van online-uitgevers om radicaal te reageren en geen lezers meer toe te laten die een adblocker hebben geïnstalleerd.
Mijns inziens een verkeerd signaal dat enkel lezers wegjaagt. Een emotionele reflex om in een achterhoedegevecht veranderingen tegen te houden die, zoals in de muziekindustrie bewezen, niet tegen te houden zijn.
Los van de adblockers duiken nog andere problemen op. Surfers ontwikkelen steeds vaker een psychologische filter om banners te negeren. Ze worden er blind voor. Laat staan dat ze erop klikken. Over vijf jaar zullen online-uitgevers niet langer het gros van hun inkomsten uit banners halen – adverteerders besteedden er in 2014 wereldwijd nog 600 miljard dollar aan.
Visuele ondersteuning voor campagnes blijft tegelijk zeer belangrijk en adverteerders hoeven dit niet op te geven. Maar online-uitgevers moeten vooruit kijken naar nieuwe inkomstenmodellen. Betalen voor content kan een oplossing zijn, maar slechts 20% van de surfers staat daarvoor open. Native advertising is een mogelijkheid, zolang de aanpak en inhoud meerwaarde blijft bieden aan de lezer. In de aanpak van Buzzfeed geloof ik niet. Merken zullen na verloop van tijd inzien dat een hoge CTR-rate en de vele shares niet automatisch betekent dat de lezers ook connectie maken met het merk. De enige echte oplossing ligt in een “customer first”-visie bij de uitgevers met content die de lezers echt aanspreekt en automatisch adverteerders aantrekt. Protest tegen adblockers helpt ons geen stap verder, meer creativiteit wel! Dat is hoe we het bij Bloovi doen en zullen blijven doen.