Nieuw record e-commerce in 2016

News / Research

online shoppingOnline winkelen deed het nog nooit beter in België. Een toename van 10 procent zorgde ervoor dat er net geen 9,1 miljard euro online gespendeerd werd in 2016. Dit vertaalt zich naar 85 miljoen online aankopen en 8,4 miljoen Belgen die online winkelen. Deze resultaten kunnen worden afgeleid uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Ook het belang van online winkelen neemt volgens het onderzoek toe. In 2016 werd 16% van alle uitgaven online gespendeerd versus 14% in 2015. 8% van alle uitgaven aan producten en maar liefst 63% van de bestedingen aan de diensten gebeurt online. Daarnaast gebeurt ook 85% van alles wat aan ‘vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)’ gespendeerd wordt online. Dat maakt dit de meest populaire categorie wat betreft online aankopen. Op een tweede plaats staat ‘tickets voor attracties en events’ met 74% van de uitgaven die online gespendeerd worden. En de top 3 wordt afgesloten met 66% van de bestedingen aan ‘pakketreizen’ die online uitgegeven worden. Voeding/bijna voeding is de sterkste groeier van 2016 met een stijging van 135%. Dit zorgt ervoor dat momenteel 1,1 procent van alle bestedingen in deze categorie online gebeuren.

In het vierde kwartaal was vooral speelgoed een populaire categorie, waarbij maar liefst 29% van alle uitgaven binnen speelgoed online plaatsvonden (versus 22% in het derde kwartaal van 2016 en 24% in het vierde kwartaal in 2015). De categorie is aan een opmars bezig en wint aan belang. De stijging in deze periode is te verklaren door Sinterklaas en de eindejaarsperiode, traditioneel een periode waarin meer speelgoed gekocht wordt. En steeds vaker dus ook online. In het volledige jaar werd er 137 miljoen euro online gespendeerd aan speelgoed. Meer dan de helft, 79 miljoen euro, werd uitgegeven in dit laatste kwartaal van 2016.

Verder wijst de studie uit dat 55% van de online uitgaven op een laptop gebeurt. 30% gebeurt dan weer op een desktop, 9% op een tablet en 4% via de smartphone. Online uitgaven via een mobiel apparaat zijn nog steeds aan een opmars bezig ten koste van voornamelijk de desktop.

Ten slotte blijkt dat vooral de Vlaming een grote fan is van e-commerce. Zo werd er in Vlaanderen bijna 5,5 miljard euro online gespendeerd in 2016, een stijging van 12%. In Wallonië werd er 3,6 miljard uitgegeven aan online aankopen, een toename van 7%.