En jij? Kan jij een leven redden? Die vraag stelt het Nieuwsblad, samen met Willy Sommers en Sep Vanmarcke, aan Vlaanderen in hun nieuwste campagne.
De campagne is onderdeel van de lancering van de nieuwe gezondheidspijler van de krant. Nieuwsblad is al een vaste bestemming voor algemeen nieuws, sport, regionaal nieuws en consumenteninformatie. Daar voegt de krant nu breed gezondheidsnieuws en waardevolle gezondheidstips aan toe.
De lancering van de pijler gaat gepaard met een dossier rond levensreddend handelen en reanimatie. Iets waarmee jammer genoeg nog te weinig Vlamingen bezig zijn. Om daar verandering in te brengen, werkt Nieuwsblad voor de campagne samen met twee bekende Vlamingen die als hartpatiënten het belang van reanimatie beter dan wie ook begrijpen: Willy Sommers, die sinds een hartoperatie enkele jaren geleden altijd een AED (Automatic External Defibrillator) bij zich heeft. En Sep Vanmarcke, ex-wielrenner die in juli van dit jaar abrupt een einde moest maken aan zijn carrière toen littekenweefsel werd vastgesteld rond zijn hart.
"Ik heb geen seconde getwijfeld om mee te werken aan de campagne," zegt Vanmarcke, die drie maanden geleden in een dag tijd van topsporter veranderde in hartpatiënt. "Ik wil kunnen redden, maar ook gered kunnen worden."
De campagne startte met de grootste online reanimatiecursus van Vlaanderen: de Lifestream. Daarin leerden Willy en Sep samen met professor Kathleen de Greef van de Universiteit Antwerpen wat de verschillende stappen van het reanimatieproces zijn. De tutorial werd live gestreamd op alle kanalen van het Nieuwsblad op 16 oktober, de dag die tevens geldt als internationale "Restart-a-Heart"-dag. De campagne gaat vervolgens gedurende twee weken door met onder andere een tv-spot, een reeks radiospots, print- en onlineadvertenties waarin de twee ambassadeurs de Vlamingen aanmoedigen om de app van het Nieuwsblad te gebruiken teneinde hun kennis over reanimeren te testen en te ontdekken hoe ze mensenlevens kunnen redden.
"Met onze praktische gezondheidstips en deze reanimatiecampagne hopen we de Vlamingen niet alleen te inspireren om gezonder te leven, maar ook om levens te redden in noodsituaties," aldus Dries Vereecke, marketingdirecteur bij Mediahuis.
Credits
Client: Nieuwsblad
Client contacts: Dries Vereecke, Liesbet Brigou
Agency: FamousGrey
Excecutive CD: Peter Ampe
Creative Team: Familie Leysen
Account Director: Marko Van Dyck
Account Manager: Marie Van Den Einde
Head of Production FamousGrey: Myriam Maes
Agency & Post-Producer: Bram Busschots
Production company: AKA De Mensen
Executive Producer: Eline Rousseau
Producer: Christophe Baggerman
Director: Dimitri Sterkens
DOP: Maxime Lahousse
Editor: Dimitri Sterkens
Sound production: Eli Sundermann for FamousGrey Productions
Post-production: Gilles Desplanque
PR: Famous Relations