Nieuwsblad en FamousGrey leren Vlamingen levens redden

Crea / Media / News

En jij? Kan jij een leven redden? Die vraag stelt het Nieuwsblad, samen met Willy Sommers en Sep Vanmarcke, aan Vlaanderen in hun nieuwste campagne.

​De campagne is onderdeel van de lancering van de nieuwe gezondheidspijler van de krant. Nieuwsblad is al een vaste bestemming voor algemeen nieuws, sport, regionaal nieuws en consumenteninformatie. Daar voegt de krant nu breed gezondheidsnieuws en waardevolle gezondheidstips aan toe.

De lancering van de pijler gaat gepaard met een dossier rond levensreddend handelen en reanimatie. Iets waarmee jammer genoeg nog te weinig Vlamingen bezig zijn. Om daar verandering in te brengen, werkt Nieuwsblad voor de campagne samen met twee bekende Vlamingen die als hartpatiënten het belang van reanimatie beter dan wie ook begrijpen: Willy Sommers, die sinds een hartoperatie enkele jaren geleden altijd een AED (Automatic External Defibrillator) bij zich heeft. En Sep Vanmarcke, ex-wielrenner die in juli van dit jaar abrupt een einde moest maken aan zijn carrière toen littekenweefsel werd vastgesteld rond zijn hart.

"Ik heb geen seconde getwijfeld om mee te werken aan de campagne," zegt Vanmarcke, die drie maanden geleden in een dag tijd van topsporter veranderde in hartpatiënt. "Ik wil kunnen redden, maar ook gered kunnen worden."

De campagne startte met de grootste online reanimatiecursus van Vlaanderen: de Lifestream. Daarin leerden Willy en Sep samen met professor Kathleen de Greef van de Universiteit Antwerpen wat de verschillende stappen van het reanimatieproces zijn. De tutorial werd live gestreamd op alle kanalen van het Nieuwsblad op 16 oktober, de dag die tevens geldt als internationale "Restart-a-Heart"-dag. De campagne gaat vervolgens gedurende twee weken door met onder andere een tv-spot, een reeks radiospots, print- en onlineadvertenties waarin de twee ambassadeurs de Vlamingen aanmoedigen om de app van het Nieuwsblad te gebruiken teneinde hun kennis over reanimeren te testen en te ontdekken hoe ze mensenlevens kunnen redden.

"Met onze praktische gezondheidstips en deze reanimatiecampagne hopen we de Vlamingen niet alleen te inspireren om gezonder te leven, maar ook om levens te redden in noodsituaties," aldus Dries Vereecke, marketingdirecteur bij Mediahuis.

Credits

Client: Nieuwsblad
​Client contacts: Dries Vereecke, Liesbet Brigou

Agency: FamousGrey

Excecutive CD: Peter Ampe
​Creative Team: Familie Leysen
​Account Director: Marko Van Dyck
​Account Manager: Marie Van Den Einde

Head of Production FamousGrey: Myriam Maes
​Agency & Post-Producer: Bram Busschots

Production company: AKA De Mensen
​Executive Producer: Eline Rousseau
​Producer: Christophe Baggerman
​Director: Dimitri Sterkens
​DOP: Maxime Lahousse

Editor: Dimitri Sterkens
​Sound production: Eli Sundermann for FamousGrey Productions
​Post-production: Gilles Desplanque

PR: Famous Relations