NMBS en FamousGrey verspillen geen tijd op de trein

Crea / News / Research

De meeste treinreizigers beschouwen hun reis met de trein als tijd voor zichzelf, een moment waarop ze andere dingen kunnen doen. Dat blijkt uit een tevredenheidsenquête uitgevoerd door IPSOS in opdracht van NMBS. Treinreizigers maken van hun reistijd vooral gebruik om te ontspannen, muziek te beluisteren, te lezen, op internet te surfen of om te werken: wat aan het stuur van hun wagen onmogelijk zou zijn. Om nog meer reizigers hiervan te overtuigen, lanceert NMBS samen met FamousGrey een imagocampagne met als slogan: “Wij wensen u een aangename reis”. Sinds 11/02 is de spot online, op tv en in de cinema spot te zien. Om de campagne kracht bij te zetten ontwikkelde FamousGrey ook printadvertenties.

De spot, die de komende weken zal te zien zijn op televisie, op internet en in de bioscoop, is gemaakt door Jaco Van Dormael, die door treinen gepassioneerd is. Ze illustreert de troeven van de trein aan de hand van verschillende soorten reizigers: studenten, jonge en minder jonge mensen op weg naar hun werk of een dagje uit. Het zijn trouwens personeelsleden van NMBS die in deze campagne hun eigen rol uitvoeren.

NMBS voert regelmatig onderzoek bij haar reizigers met als doel haar dienstverlening te verbeteren. Daaruit blijkt dat de meeste klanten de trein met een aangenaam, veilig en duurzaam vervoersmiddel associëren dat de problemen van parkeren en files vermijdt. Uit de peiling van IPSOS, uitgevoerd in de loop van 2019 in het kader van de tevredenheidsenquête, blijkt dat wat de reizigers doen aan boord van de trein heel gevarieerd is. Zo profiteert bijna de helft van de reizigers van hun treinreis om zich te ontspannen, wat bij te slapen of om na te denken. Een derde van de reizigers leest af en toe de krant of een magazine; één op vijf dan weer leest een boek. Meer dan een kwart van alle reizigers gebruikt hun tijd op de trein om te werken. In 2019 gaf 67% van de reizigers NMBS een score van minstens 7 op 10. In 2018 was dat nog 60%. De afgelopen jaren vervoerde NMBS ook steeds meer treinreizigers. In 2019 waren dat er meer dan 253 miljoen, 3,9% meer dan het jaar daarvoor.

Credits

  • Client: SNCB/NMBS
  • Contacts: Pascale Heesterbeek, Jean-Pierre Havelange, Denis Bastin
  • Agency: Famous Grey
  • ECD: Peter Ampe
  • Creative Team:  Eva Dejonckheere, Catheline Leroy, Tom Berth, Geert De Rocker, Zoe De Priester, Diederik Jeangout
  • Account Team: Barbara Van huis, Vicky Cloosen
  • Head of production: Emily Rammant
  • Agency Producer: Charlotte Bodson
  • Film Production Company: Hamlet
  • Executive Producers: Ruben Goots, Jason Felstead
  • Producer: Jelle Robbeets
  • Director: Jaco Van Doormael
  • DOP: Robrecht Heyvaert 
  • Art director: Tineke Klinck
  • Photographe: Jan Opdekamp
  • Post-producer: Dominique Ruys
  • Editor: Philippe Bourgueil 
  • Grader: Joost Van Kerckhove
  • Post Production company: Divide 
  • Music composition: Fritz Sundermann for Famousgrey productions
  • Sounddesign: Eli Sundermann for Famousgrey productions