NMBS en Famous omzeilen de files

Crea / News

SNCBBij het begin van de Week van de Mobiliteit spreekt een campagne van NMBS de automobilisten aan op het gebied van hun grootste probleem: de files! Het concept: twee vrachtwagens rijden tijdens de ochtend- en avondspits rond in het centrum van de hoofdstad. De flanken van de twee vrachtwagens zijn aan elke kant uitgerust met drie grote LED-schermen, die de ruiten van de trein symboliseren en de automobilisten tonen wat ze door het venster van de trein zouden zien aan boord van een S-trein: landschappen die snel voorbij komen, volgens de snelheid van de trein. De actie wordt vergezeld van een directe en concrete boodschap: “Vandaag in de file? Morgen in de S-trein.”

De campagne, van de hand van FamousGrey, vertrekt van de vaststelling dat vele automobilisten zich dagelijks vastrijden in de files terwijl er een oplossing bestaat: het S-aanbod, het voorstedelijk treinaanbod van het Gewestelijk Expresnet (GEN) van Brussel in 5 Belgische steden: Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi.  Het omvat een zone van ongeveer dertig kilometer rond de hoofdstad met 143 stations en 12 voorstedelijke verbindingen.
De campagne wordt versterkt door geanimeerde affichage op grote digitale billboards langs de kant van een aantal grote verkeersknooppunten in Brussel: Delta, Van Praet, Naamsepoort en Keizer Karellaan. Er zullen ook kaartjes uitgedeeld worden van Brusselse S-netwerk aan de automobilisten die in de file staan. Deze plaatsen staan ook op de route van de vrachtwagens. Ten slotte wordt de boodschap eveneens verspreid via de applicatie Waze: zodra de app merkt dat de wagen een aantal seconden stilstaat, wordt volgende boodschap getoond: “Vandaag in de file? Morgen in de S-trein.” De vrachtwagens rijden nog tot en met donderdag 20 september rond in de hoofdstad. Via Waze loopt de campagne tot en met 23 september, de affichage op de billboards is te zien tot 24 september.