Rossel en DPG Media nemen RTL Belgium over: de details

Media / News

Na de geruchten en de lekken: Groupe Rossel en DPG Media nemen RTL Belgium over. De tweede Belgische mediabedrijven hebben een overeenkomst bereikt met RTL Group over de overname van RTL Belgium. Groupe Rossel en DPG Media, die sinds vele jaren samenwerken op de advertentiemarkt en tot 2017 partners waren in Mediafin, zullen elk voor 50% aandeelhouder zijn. Dankzij dit partnership wordt het mogelijk om een coherent en meer efficiënt aanbod te ontwikkelen voor nationale klanten in de televisie-, radio- en digitale advertentiemarkten. Christian Van Thillo, Executive Chairman DPG Media: “DPG Media, Groupe Rossel en RTL Belgium hebben in het verleden op verschillende vlakken prettig samengewerkt. Nu ligt er een ambitieus project voor, dat alle betrokken media zal versterken in hun digitale transformatie. We zullen bovendien onze adverteerders beter dan ooit kunnen bedienen. Ik kijk er enorm naar uit!” Dat de concurrentie - zoals SBS, Var en RMB zich schrap mag zetten - is meer dan duidelijk. RTL Belgium en DPG media hebben naar schatting 40% van de nationale reclame in handen - voor radio en televisie wordt vlotjes de 50% gehaald.

De nieuwe aandeelhouders zullen ook inzetten op een versnelde digitale transformatie van de radio- en televisiezenders van RTL Belgium. Long-form en short-form online video zijn snel groeiende segmenten die veel kansen bieden voor televisiebedrijven en ook in radio liggen kansen met de ontwikkeling van digitale radio en podcasting. Bernard Marchant, CEO Groupe Rossel: “Met deze gezamenlijke overname die vertrekt vanuit een gedeelde visie en ambitie, kunnen we het televisie- en radio-aanbod structureel versterken in België. Zowel onze kijkers, luisteraars als adverteerders hebben behoefte aan een creatief en dynamisch audiovisueel aanbod op alle platformen. We zijn verheugd om dit ambitieuze project met DPG Media uit te voeren in een hernieuwd strategisch partnership. We hebben een erg complementaire expertise om de digitale transformatie van RTL Belgium te versnellen.”

Philippe Delusinne, CEO RTL Belgium is blij met de tandem Groupe Rossel/DPG Media als winnaar van de biedstrijd: "Deze sterke Belgische mediabedrijven hebben alle troeven in huis om RTL Belgium een duurzaam succesvolle toekomst te bieden."

De transactie is onderworpen aan de goedkeuring van de regelgevende instanties en zal naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar worden afgerond. De aandeelhouders van RTL Group zullen de opbrengst in cash ontvangen, in overeenstemming met het aangekondigde dividendbeleid. RTL Group was 33 jaar lang meerderheidsaandeelhouder van RTL Belgium, voordat het in december 2020 volledig eigenaar werd van RTL Belgium. Elmar Heggen, COO en Deputy CEO van RTL Group: "DPG Media en de Rossel Group zijn sterke cross-mediabedrijven die goed uitgerust zijn om de digitale transformatie van RTL Belgium te versnellen. De verkoop ligt in de lijn van onze strategie en is de beste strategische optie voor RTL Belgium, haar toegewijde medewerkers en onze aandeelhouders". Elmar Heggen gaat verder: "We kijken uit naar verdere samenwerking met RTL Belgium, bijvoorbeeld met onze technische dienstverlener BCE in Luxemburg en het streaming technologiebedrijf Bedrock."  Ook aan de perskant presenteren de twee partners een mooi aanbod aan de markt met samen zo'n 20 titels. Maar niets zegt op dit moment dat de twee kopers van RTL hun synergie aan de perskant zullen verdiepen...