Ogilvy Social.Lab dol op beestig lekkere IKEA plantballetjes

Crea / News

Het Zweedse merk IKEA staat bekend om zijn innovatieve design, maar ook om zijn iconische Zweedse balletjes. Sinds kort bestaat er ook een nieuwe variant… zonder vlees! De nieuwe plantaardige balletjes hebben de smaak en de structuur van een Zweeds gehaktballetje, maar een ecologische voetafdruk van slechts 4% ervan. De plantaardige ingrediënten van het nieuwe plantballetje zijn doorgaans duurzamer dan rund- en varkensvlees omdat de ecologische voetafdruk veel kleiner is. Duurzaam, lekker en bovendien 100% plantaardig.

Om haar plantballetjes op sociale media te promoten, deed IKEA een beroep op Ogilvy Social.Lab. Het bureau kwam met een verrassend en origineel idee, namelijk een nogal atypische ambassadrice voor de balletjes inschakelen. De influencer heet Miss Moo (@missmoo_be) en is... een koe. Terecht een influencer, ze is immers een groot kenner van plantaardig voedsel. Miss Moo deelt regelmatig aparte, humoristische posts en stories over plantballetjes. Om de lancering van de plantballetjes op sociale media te stimuleren, combineerde Ogilvy Social.Lab de humor van Miss Moo met aspecten de internationale campagne. Voor nieuwsbrieven, editoriale bijdragen en display gebeurde hetzelfde. De campagne is sinds 28 september online, Miss Moo sinds 10 oktober. Maar toen werd natuurlijk nog geen rekening gehouden met een nieuwe coronalockdown...

Credits

Bureau: Ogilvy Social.Lab
Account: Barbara Hennin, Georgia Vandenberghen, Caroline Charles
Creative Director: Grégory Ginterdaele
Art Director: Antoinette Ribas, Pieter de Lange, Sebastien Stevens
Motion Designer: Hugo El Koubi, Lara Silber, Sadaf Naqui
Grafisch ontwerp: Xavier Vanderplancke, Anne De Bruyne
Copywriter: Eva Cywinski, Sophie Bayet, An Kestens, Bill Bilquin
Sociale Media: Elliot Steed, Inès de Villegas
Community Managers: Zoë Nassel, Laurenz Van Lierde
Strategist: Emmanuel van den Brule

Klant: IKEA - Kaat Van Noten, Peter Jongert