2018, een intelligent jaar ?
Het nieuwe jaar staat voor de deur. Met veel enthousiasme, maar ook veel onzekerheden. Ik geef de voorkeur aan het eerste, goed wetende dat het tweede het bestaan van elk van ons onderstreept. Is het niet dat ons brein – dat te vaak in « opgeschorte modus » verkeert – een binominaal iets heeft gegenereerd, waarvan sommigen vrezen dat het zich ontwikkelt
ten koste van het eerste. Ik heb het natuurlijk over A.I... Ja, over arti cial intelligence, dat de wereld gaat veranderen en onze levensstijl radicaal zal veranderen, om nog maar te zwijgen van de werkomgeving.
Terwijl informatie en vooral misleidende informatie op su- personische snelheid op sociale netwerken circuleert, is het aantal mensen dat zich zorgen maakt groot. Sommigen hebben een defensieve houding ten opzich- te van A.I. Maar we moeten participatief en inventief zijn. Hoe kunnen we ons zorgen maken over A.I. in een tijd waarin lokale handel wordt aangemoedigd, waarin hetzelfde geldt voor alle brugschakelingen, waardoor we nog nooit zo hyperverbonden zijn geweest, waarin digitaal een groot deel van ons dagelijks leven heeft geïnvesteerd? Het is geen grote sprong in de leegte. De impact ervan op de industrie zal geleidelijk zijn. Het is aan ons om bedrijfsmodellen, ecosystemen opnieuw uit te vinden om de klantervaring te verbeteren. Niet alleen met chatbots, maar ook met echte gesprekken met grote toegevoegde waarde. De bedrijven die zullen opvallen zullen degenen zijn die erin slagen intelligente applicaties te genereren en die de menselijke activiteit vergroten, en niet degenen die A.I gebruiken als een manier om mensen te vervangen door robots. De werelden van communicatie, marketing en media moeten daarom hun nabijheid en hun interacties met hun publiek vergroten en ver jnen. Een fusie tussen menselijke percepties en de verbazingwekkende mogelijkheden van machines is wenselijk, met respect voor onze emotionele dimensie. Omdat de kern van het leven bovenal onze emoties zijn!