Een praatje met een plaatje

PUB_WIM_DE_MONT
De editie 2016 van dmexco, medio september in Keulen, maakte het de circa 50.000 bezoekers nog eens duidelijk: technologie is overal. Bij het detecteren van een (potentiële) klant en het trekken (en vasthouden) van aandacht. Bij het begrijpen van de klant en het overtuigen (via inventieve en creatieve boodschappen) van diezelfde klant. En bij het creëren van een duurzame band met (steeds vaker tot ‘experiences’ bevorderde) producten of diensten. Om van het meten en het analyseren nog te zwijgen. Back office, front office en ook de business experience ondergingen de wetten van de technologische evolutie. Dat vereist een holistische visie op de consument, houdt Suresh Vittal van Adobe ons voor.

De tijd dat marketing & communicatie kon worden samengevat als ‘een praatje met een plaatje’ lijkt al heel ver achter ons te liggen. Onze hele sector lijkt allengs te worden aangestuurd vanuit data. En als je beseft dat naar schatting niet meer dan 15% van de ingezamelde data ook effectief worden gebruikt, al dan niet op de juiste manier, dan besef je dat er ons nog veel te wachten staat.

Worden we dan straks helemaal aangestuurd vanuit cijfers, vanuit eentjes en nulletjes? Niet echt. Want wat tussen al dat technologisch geweld opviel op dmexco, is dat het pure persoonlijke contact ‘key’ blijft’. Waarom hechten technologische bedrijven die het leven en de business een boost kunnen geven zoveel belang aan een fysieke aanwezigheid op een beurs over digitale marketing? Waarom sturen ze sprekers naar het bijhorende lezingen- en workshopprogramma? Waarom zijn er ontelbare gesprekken die one-to-one worden georganiseerd? ‘Big Data’-pionier Facebook had geen brochure op dmexco over wat ze voor ons kunnen betekenen: op hun mooie stand kon je enkel een gesprek hebben met een van hun experts. En zo wordt het overtuigen van mensen toch weer een individuele overdracht van een idee, een plan, een voorstel. En dat heeft dan weer raakvlakken met de rush op gepersonaliseerde boodschappen. Cross-channel, uiteraard. Straks ook via televisie. Nu die zaak van de privacy nog even oplossen, natuurlijk…