Media Relations: met nadruk op relations
Sommige woordvoerders lijken bang te zijn voor journalisten. Ze verkiezen hun vraag te noteren en later via mail te antwoorden. Dat voelt veilig: je kan niet verkeerd geciteerd worden, woorden kunnen niet uit hun context gehaald worden, en er is achteraf nooit discussie over wat je wel of niet gezegd hebt. Ik hou ervan om een aanspreekpunt te zijn voor journalisten, met gelijk welke vraag ze hebben over luchtvaart. Bij Brussels Airlines schrikken we er niet voor terug om lange gesprekken te voeren en journalisten veel achtergrondinformatie te bezorgen. Niet alleen over ons bedrijf, maar met alle kennis die we hebben of intern kunnen verzamelen over luchtvaart in het algemeen.
Brussels Airlines is 100% een privébedrijf, maar voelt een beetje als ‘van ons allemaal’. We profileren ons graag als de ‘flag carrier’ van België, en daar hoort voor mij ook bij dat we een kenniscentrum zijn voor Belgische luchtvaartjournalistiek. Toen er een filmpje circuleerde op sociale media van een agressieve passagier bij een andere luchtvaartmaatschappij, mocht een televisiejournaal in ons training center komen filmen hoe wij ons cabinepersoneel leren de-escaleren. Andere woordvoerders stellen dan soms de vraag: “Brussels Airlines had toch niets met dit incident te maken? Moeten we ons er niet buiten houden?” Wij vinden van niet. Laat een collega helder en professioneel iets uitleggen, en je bereikt twee dingen: je stelt mensen gerust over vliegen in het algemeen (daar hebben wij ook baat bij), en je toont Brussels Airlines als een autoriteit — als de place to be. Zowel als werkgever (kijk eens wat een interessante collega’s je erbij krijgt), en als luchtvaartmaatschappij (bij ons ben je in goede handen).
In tijden waarin AI alles op z’n kop lijkt te gaan zetten, is dit hét moment waarop elke woordvoerder en communicatieprofessional moet nadenken: wat is mijn toegevoegde waarde? Voor ons bij Brussels Airlines is dat duidelijk. Onze slogan is You’re in good company. Zowel op de luchthaven, aan boord, als op de perslijn. Een laagje menselijkheid: dat blijft altijd het verschil maken.