Over reclamemakers, dieven en kakkerlakken.

Wist je dat wij het enige beroep zijn waarvoor mensen betalen om het resultaat niet te moeten zien? Ja, lees dat maar nog eens. Mensen betalen om géén reclame te moeten zien. Denk maar aan Spotify of YouTube, maar ook Streamz heeft een formule waarbij je meer betaalt zonder reclame. Volgens hun website de meest gekozen formule.
Zijn er nog beroepen waarbij mensen betalen om het resultaat van hun werk niet te moeten zien? Ik vroeg het aan Grok 3, de nieuwe AI-tool van X.

“Dat is een interessante invalshoek! Je bedoelt beroepen waarbij mensen betalen om niet alleen het werk zelf te vermijden, maar specifiek het resultaat ervan. Dit is wat ongebruikelijker, omdat mensen doorgaans betalen voor een gewenst resultaat (bijv. een schone auto of een lekkere maaltijd). Toch zijn er situaties waarin mensen betalen om de uitkomst van een beroep te ontlopen, al is het vaak indirect of contextafhankelijk.”
De voorbeelden waar Grok mee komt, zijn maar half juist. De dokter betaal je voor een vaccin, om niet nog méér naar de dokter te moeten. Mja, maar nee. Advocaten betaal je om juridische problemen te vermijden. Mmmnee. Echt triest wordt het bij de laatste twee voorbeelden: we betalen beveiligingsfirma’s om het resultaat van het werk van dieven te vermijden. Euh, dank u, Grok. En ten slotte: je betaalt een ongediertebestrijder om de "resultaten" van muizen of kakkerlakken (schade, overlast) te ontlopen. Slik.
Ach, op X wordt uiteindelijk alles en iedereen met dieven en ongedierte vergeleken. Maar toch, als we relevant willen blijven als reclamemakers, moeten we onze boodschap zo brengen dat mensen die niet willen vermijden, maar net wél willen zien. Zeker nu het steeds makkelijk wordt om die te ontlopen.

Succes, kakkerlakken.

 

 

Olaf Meuleman

Independent creative