RECLAME IS SAAI

Deze reclamespot is voor de dromers. De laatkomers. De rijststomers.

4 op de 5 tandartsen raden je deze tandpasta aan, en de vijfde zitten we op de hielen. 

Mensen houden niet van reclame, en dat kan je hen niet kwalijk nemen.

Maar ook voor het maken van reclame worden steeds minder gewilligen gevonden. Talent vluchtte richting productie, werd freelance of ging rechtstreeks voor een fijne klant werken. Ook dat kan je hen niet kwalijk nemen. Want als we eerlijk zijn: is reclame nog altijd de boeiendere job?

Toen we Paloma twee jaar geleden startten met ons drietjes, hadden we één doel: het bureau worden waar we zelf graag wilden werken. Een creatieve plek waar we verrassend werk maken voor mensen die we oprecht graag hebben. Ondertussen zijn we gezellig met negen, en werken we volgens enkele simpele regels:

1. We zeggen graag nee.

We nemen werk aan op basis van één regel: als dit werk tot meer van hetzelfde leidt, gaan we daar dan als team blij mee zijn?

2. We hebben geen methode.

Wat is ons systeem? Geen idee. We proberen bewust geen stramien te hebben, zodat we niet routineus ideeën bedenken en designs ontwerpen.

3. We betrekken zoveel mogelijk mensen.

Peer reviews met het hele team. Praten met de doelgroep. Brainstormen met atypische profielen. We willen risico’s nemen, en je durft meer samen.

Zijn we geslaagd in onze opzet? Nog niet helemaal. Maar 5 van de 6 collega’s raden je Paloma als werkplek aan, en de zesde zitten we op de hielen.

 

Janne Van Robays

creative director @Paloma