Wie ben ik, nu en later? 

Vergeet die vraag. U krijgt er namelijk alleen maar stress van. Hoe kan het ook anders, met een antwoord zo persoonlijk. Geen tiramisu meer bij de bakker? Zo existentieel is dat niet. Er zijn ergere dingen in het leven. Zo is de lege fles Apérol in de frigo niets in vergelijking met het lege rolletje aan de toiletrolhouder.  

De jaarlijkse Meaningful Brands-studie van Havas bewijst trouwens dat het ons koud zou laten als grosso modo 75% van de merken verdween. Een zweetbui zouden we er niet van krijgen. Waarschijnlijk omdat we zo vasthouden aan onze veilige havens: Danone, Ikea, Netflix,… En toch zou deze vaststelling de ceo’s, marketingmanagers en dreamleaders van deze tijden moeten alarmeren. Natuurlijk zijn er nog dingen waar we ons zorgen over maken. Zo blijkt dat de komst van een nieuwe baas op het werk ons uit ons lood kan slaan. Wat je daar tegenin kan brengen? Overlopen van enthousiasme of ergens anders solliciteren. Het is kwestie van empathie, van human relations. Net zoals het over emoties gaat wanneer iemand zijn/haar partner na tien jaar samenzijn verlaat. De mens stelt zich bewust of onbewust vragen bij zijn toekomst. Kan ik alleen leven, zonder tiramisu, zonder Apérol, zonder auto? En iedereen heeft, op al die vragen die zich stellen, een antwoord klaar.  

Van de toekomst van de mensheid tot die van ons eigen ik… Dat er te veel druk op onze kwetsbare schouders ligt, is zeer waarschijnlijk. De druk vanuit de maatschappij is enorm en komt langs alle kanten. Ze overweldigt de overheid en religieuze en niet-confessionele instellingen. En waar sta ik in dit alles?  

De giraf deed er miljoenen jaren over om zijn nek 6 meter te laten groeien. Ook wij moeten ons in alle richtingen aanpassen.  

En laat dat nu net, in alle bescheidenheid, in het DNA zitten bij PUB. We verhuisden in totaal 8 keer en waren heel even uit de ether. We veranderden 4 keer van aandeelhouder, 13 keer van look, 7 keer van hoofdredacteur, 5 keer van drukker… en 22 keer van mening. U leest het goed: ook wij passen ons aan, telkens met de glimlach. Op 20 oktober nodigen we u uit om te ontdekken “How Sustainable Brands Make People Happy”. We hebben het dan over onze vijfde editie van Orbit by PUB, onze jaarlijks bewijs dat de oplossingen voor onze problemen binnen handbereik liggen. Het is gewoon kwestie van zich aan te passen.  

 

Philippe Warzée

Directeur éditorial/Directeur-uitgever @PUB Magazine