Onderzoek: nationale fictie op het kleine scherm

Het Canada Media Fund (CMF) heeft een onderzoek gepubliceerd met de titel National Fiction on the Small Screen. Daaruit moest blijken of het mogelijk is om op de lokale markt kwaliteitsvolle televisieseries te produceren met een sterke nationale identiteit, in een andere taal dan het Engels en om deze series winstgevend te maken op een internationale markt.
Voor het onderzoek werden de voornaamste belanghebbenden in de productiesector geïnterviewd, zoals producenten, verenigingen van producenten, financieringsinstellingen en televisiezenders, uit de volgende landen/markten: Oostenrijk, Vlaanderen en Wallonië, Denemarken, Finland, Israel, Noorwegen, Nederland, Zweden en Frans- en Duitstalig Zwitserland.
In het onderzoek kwamen twee modellen aan het licht. Het "mixed"-model is een structuur waar zenders uit de private en de publieke sector samenwerken op het vlak van aanwinsten en commissies. Enkel in Israel en Nederland was deze structuur te vinden. Het tweede model, genaamd "primarily public", wordt gekarakteriseerd door de dominante aanwezigheid van een openbare omproep die de rol van organisator speelt, zijnde de derde partij die de productie van een serie in goede banen leidt. Dit model is aanwezig in de Scandinavische landen, Finland, België, Zwitserland en Oostenrijk.
Het onderzoek van het CMF onthult ook hoe het succes van dramaseries voor export wordt georganiseerd. Lokaal succes is vaak een voorwaarde voor export, maar zeker geen garantie. Meestal is er ook sprake van een "soft power policy" achter de promotie- en distributie-inspanningen voor dramaseries in kleine markten.
De interviews maakten het ook mogelijk de zogenaamde 'Netflix-factor' te onderzoeken. Twee televisieseries uit Noorwegen, Lillyhammer (coproductie) en Occupied (co-funding en distributie), en Salamander uit Vlaanderen bleken succesvolle experimenten en hebben de positieve kracht van het 'Netflix ripple effect' kunnen voelen.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]