Volgens de BeCommerce Market Monitor kochten de Belgen in 2015 voor 8,2 miljard euro online. In het vierde kwartaal van vorig jaar lagen de onlinebestedingen 8% hoger dan in het derde kwartaal. Een aantal categorieën zoals speelgoed, maar ook consumer electronics, media & entertainment en health & beauty, scoorden dat kwartaal uitzonderlijk goed. De BeCommerce Market Monitor is een onderzoek dat door GfK voor BeCommerce wordt uitgevoerd met de steun van PostNL, Google en Worldline.
Drie kwart van de Belgische bevolking van 15 jaar of ouder winkelde het vierde kwartaal van 2015 online. Er werd 2,17 miljard euro online gespendeerd. In totaal stonden er 22,35 miljoen onlineaankopen op de teller. Daarbij gaf de consument gemiddeld 97 euro uit per onlineaankoop. “Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft," zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. "We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden." De vooropgestelde grens van zeven miljard euro online bestedingen in 2015 werd ruim overschreden.
Zowat 15% van alle uitgaven van het vierde kwartaal voor producten en diensten werd online gespendeerd. Opvallend is wel dat e-commerce verantwoordelijk is voor maar 8% van de totale uitgaven als het gaat om de aankoop van een product, terwijl de meerderheid van de diensten (60%) op het internet gekocht worden.
In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten-datatracking, aangevuld met continue retail-panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Alle b-to-c-aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de monitor. De cijfers zijn inclusief btw.
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]