Opent Stievie deur naar nieuw tv-tijdperk?

Innovation / Media / News

StievieDe vernieuwde Stievie-app brengt Medialaan-, VRT-, SBS-, Discovery- én Fox-zenders naar een scherm naar keuze, althans in de betalende versie. Daarmee breekt wellicht een nieuw televisietijdperk aan in Vlaanderen. En dat zullen we geweten hebben. Vandaag start een word of mouth-campagne en enkele below the line-acties, bijvoorbeeld bij de bestaande Stievie-gebruikers, in september pakt Stievie met de hulp van Happiness uit met een above the line-campagne.

Geen paniek voor wie nu gebruik maakt van Stievie Free. De Stievie-app laat toe om zoals voorheen gratis naar de zeven Medialaan-zenders te kijken. Gebruikers kunnen live of tot zes dagen terug kijken naar (de meerderheid van) het aanbod  - bij sommige programma's zijn de rechten niet beschikbaar. Stievie Free laat je kijken op mobiele toestellen (smartphone, tablet), op laptops en op pc's. Maar, via Chromecast of Airplay (Apple TV), ook op televisieschermen.

Door betaling van 9,99 euro per maand leidt diezelfde Stievie-app naar Stievie Premium. Die formule vervangt de bestaande, betalende Stievie. Stievie Premium is uiteraard ook op alle mogelijke schermen te bekijken. Gebruikers kunnen met Stievie Premium bovendien opnames maken om die later zonder internetverbinding te bekijken. En vooral: in het Stievie Premium-aanbod zitten de kanalen van Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, Caz, VTMKZOOM, Kadet en Qmusic) én zenders van de VRT (Eén, Canvas en Ketnet), SBS Belgium (Vier, Vijf en Zes) en daarbij ook nog zenders van Discovery (Eurosport, TLC en Discovery Channel) en Fox (National Geographic en Nat Geo Wild). "Samen goed voor 88% van het televisiekijken in Vlaanderen," zegt Herbert Vanhove, directeur mobile bij Medialaan. Tiens, horen we u denken, is dat dan rechtstreekse concurrentie voor pakweg Proximus TV en Telenet? "Neen," zegt Herbert Vanhove. "Wij willen vooral de nieuwe generatie kijkers bedienen. De opdracht van Stievie is: 'Het aanbieden van een volwaardige online tv-dienst op maat van de online kijker'."

Een app voor de unserved audience dus (die wél vaak online kijkt, de interesse is er dus wel). Deze nieuwe Stievie kan inderdaad jongere generaties nauwer bij televisiezenders doen aansluiten. Een internetabonnement via een telecomoperator blijven ze nodig hebben. En of Stievie op termijn knabbelt aan het aantal televisie-abonnees van de grote operatoren (ook al is dat niet de bedoeling) moet nog blijken. Het aanbod is natuurlijk niet hetzelfde. En over een paar jaar ziet het hele tv-universum er wellicht toch weer anders uit. Speculaties over ontwikkelingen over vijf of zelfs drie jaar zijn niet heel zinvol. Met Stievie Premium innoveert Medialaan alvast op een manier die internationaal zeker nog geen gemeengoed is. De afspraken met VRT, SBS, Discovery en Fox - die uiteraard een vergoeding krijgen voor het ter beschikking stellen van programma's - tonen trouwens aan dat commerciële én openbare media-bedrijven beseffen dat samenwerkingen als deze nodig zijn om de online kijker (beter) te bereiken, zonder dat de onderlinge concurrentie wordt uitgeschakeld.

Nieuw is alvast ook het achterliggende reclamemodel. Stievie werd gelanceerd op 6 december 2013. Twee jaar later, op 8 december 2015, volgde Stievie Free, met daarbij een nieuw reclamemodel. Dat krijgt nu een stevige update. Er zijn nu 1,7 miljoen vtm- en Stievie-accounts, de schaalgrootte is er dus om een volwaardig reclamemodel los te laten op zoveel online kijkers, vinden ze bij Medialaan. Terzijde: bij vtm.be is ongeveer 50% van de gebruikers jonger dan 25 jaar, bij Stievie Free is de gemiddelde leeftijd iets ouder en zit men gemiddeld op 35 jaar, met 65% van de gebruikers in de commercieel interessante groep van 18- tot 54-jarigen  (en met een gelijkmatige verdeling over de subgroepen). Het reclamemodel dat nu zijn intrede doet - voor Stievie Free én voor Stievie Premium - is op dit moment enkel uitgewerkt voor de Medialaan-kanalen. Maar het doet wel uitkijken naar de eerste resultaten. Elk kijkmodel (live, start-over, uitgesteld kijken én opname) krijgt namelijk gepersonaliseerde reclame. "De bestaande reclameblokken worden daarbij vervangen door nieuwe blokken," legt Herbert Vanhove uit. "Bij start-over en opnames gaat het bijvoorbeeld om kleinere blokken. Bij uitgesteld kijken krijg je reclame zoals bij Stievie Free. En voorlopig wordt enkel gesegmenteerd naar leeftijd en geslacht."

Een eerste test met de nieuwe app leert ons dat het met de gebruiksvriendelijkheid wel snor zit. Er is een live-carrousel, maar ook een handige tv-gids. Met één druk op de knop kan je de start-over van een programma laten beginnen. Je kunt ook een lijst van favorieten opbouwen en in de Mijn Stievie-omgeving zijn allerhande zoekfuncties beschikbaar - de media-pagina's van kranten zullen die de komende dagen wellicht grondig evalueren.